Detaljni izvedbeni plan

Akademska godina 2014. / 2015. Semestar Zimski
Studij Diplomski sveučilišni studij povijesti Godina
studija
1., 2.
Usmjerenje Stari vijek i srednji vijek, Suvremena povijest

I. OSNOVNI PODACI O PREDMETU

Naziv predmeta Hrvatska i Prvi svjetski rat
Kratica predmeta IZBD-6 Šifra predmeta 133263
Status predmeta Izborni ECTS bodovi 5
Preduvjeti za upis predmeta Nema
Ukupno opterećenje predmeta
Vrsta nastave Ukupno sati
Predavanja 15
Seminari 30
Mjesto i vrijeme održavanja nastave HKS – prema objavljenom rasporedu

II. NASTAVNO OSOBLJE

Nositelj predmeta
Ime i prezime Ivan Bulić
Akademski stupanj Doktor znanosti Zvanje Docent
Kontakt e-mail ivan.bulic@unicath.hr Telefon +385 (1) 3706 638
Konzultacije Prema objavljenom rasporedu

III. DETALJNI PODACI O PREDMETU

Jezik na kojem se nastava održava Hrvatski
Opis
predmeta

U svjetskim, europskim, ali i u hrvatskim razmjerima razdoblje Prvog svjetskog rata predstavlja granicu epoha. Ishodišta tako opsežnom sukobu rezultat su prethodnih političkih odnosa, odnosa naslijeđenih iz 19. stoljeća. Stoga, historiografija prvih 18 godina 20. stoljeća po višestrukim osobinama svrstava u 19. stoljeće, pa od tuda i terminološka odrednica „dugo 19. stoljeće“. S druge strane, rezultati „Velikog rata“ vođenog od 1914. do 1918. imali su za posljedicu preustroj geopolitičkih odnosa. U posljedičnom kontekstu upravo su te 1918. nestala četiri svjetska carstva: Austro-Ugarska Monarhija, Osmansko Carstvo, Njemačko Carstvo i Rusko Carstvo. Zbog sudjelovanja i pomoći koje je pružila evropskim saveznicima od tada SAD-e postaju važnim svjetskim političkim čimbenikom. Važno je napomenuti kako zbog načina na koji je okončan Prvi svjetski rat tj. karaktera mirovnih rješenja nije nastupilo razdoblje stabilnosti nego upravo suprotno. Nepotpuna, neprihvatljiva, pa i nepovrediva rješenja značajno su utjecala na izbijanje još snažnijeg i pogubnijeg Drugog svjetskog rata. Razdoblje Prvog svjetskog rata, a osobito njegov ishod, u tolikoj mjeri je utjecao i na hrvatske zemlje, pa se stoga i za Hrvatsku u tom razdoblju može primijeniti termin „granica epoha“. Prije svega, hrvatski vojnici su se borili i pogibali na mnogim europskim bojišnicama. Istodobno se u Hrvatskoj na mnogostruke načine angažiralo u svezi potpore vojnicima, a ratna zbilja se osjetila kako zbog gladi, neimaštine i mnogih nevolja koje uzrokuje rat.

U općem, državnopravnom kontekstu, Hrvatska je na kraju toga razdoblja preusmjerena iz srednjoeuropskog civilizacijskog kruga u balkanski geopolitički kontekst. Bilo je to nasljeđe povijesnih procesa 19. stoljeća te više čimbenika koji su u jednom trenutku djelovale u uzročno-posljedičnom kontekstu. Prije svega, riječ je o dotadašnjim rezultatima procesa hrvatske nacionalne integracije, složenih odnosa u višenacionalnoj Austro-Ugarskoj Monarhiji, pritiska izvana od strane susjedne Kraljevine Srbije. U konačnici je rezultat bio ujedinjenje hrvatskog nacionalnog i etničkog prostora s Kraljevinom Srbijom u zajedničku Kraljevinu Srba, Hrvata i Slovenaca. Tako značajan čin nije proveden konsenzusom hrvatskih političkih elita i naroda što je rezultiralo novim i još energičnijim napetostima koje su eskalirale, baš kao i u europskom i svjetskom kontekstu, tijekom Drugog svjetskog rata te u konačnici i Domovinskog rata

Očekivani ishodi
učenja na razini
predmeta
1. Upoznati studente s problematikom periodizacije tj. vremenske konceptualizacije i filozofske koncepcije razdoblja koje je prethodilo te bilo aktualno tijekom Prvog svjetskog rata u Hrvatskoj, Europi i svijetu. 2. Primijeniti nove historiografske spoznaje i interpretacije o Prvom svjetskom ratu, usporediti ih s prethodnim historiografskim tumačenjima te u konačnici spoznati što je razlog različitim interpretacijama. 3. Tijekom nastavnog procesa primijeniti izvornu arhivsku građu, karte borbenih djelovanja, fotografije, obići mjesta borbenih djelovanja (terenska nastava, muzeji). Cilj je potaknuti studente na promišljanje o višestrukom karakteru navedenog razdoblja npr. razvoju znanosti, gospodarstva, ratne tehnologije, strategije i taktike. 4. Osposobiti studenate za promišljanje kako se tijekom razdoblja Prvog svjetskog rata mogu spoznati kako rezultati prethodnih društvenih procesa, procesa 19. stoljeća te istodobno proniknuti u okvir novih geostrateških podjela, složenih međunarodnih odnosa i sukoba 20. stoljeća. 5. Steći spoznaju o suprotstavljenim interpretacijama karaktera Prvog svjetskog rata u hrvatskoj, europskoj i svjetskoj historiografiji, kao i o različitom pristupu i sadržaju bilo koje nacionalne historiografije (npr. hrvatske, austrijske, mađarske) sukladno različitom svjetonozarskom i političkom naslijeđu ili opredjeljenju i nakon 100 godina od početka Prvog svjetskog rata. 6. Činjenica da je predmet namijenjen studentima diplomskog studija povijesti koji su sukladno prethodnom obrazavanju spoznali najvažnije činjenice, datume i osobe, provedbom kolegija Hrvatska i Prvi svjetski rat očekuje se sposobnost razumijevanja temeljnih povijesnih procesa o hrvatskoj povijesti, povijesti svijeta i Europe navedenog razdoblja na pet područja ljudske aktivnosti: društvenom, gospodarskom, znanstveno- tehnološkom, političkom i filozofsko-religijsko-estetskom.
Literatura
Obvezna

Pierre Renouvin, Europska kriza i Prvi svjetski rat, Zagreb, 2008; Ivan Bulić, Ivan Skerlecz Lomnički 1913.-1917. Kraljevski komesar i hrvatski ban, Zagreb, 2011., (doktorski rad); Hrvatska politika u XX. stoljeću. Zbornik, Zagreb, 2006 (određena poglavlja)

Dopunska

Nikša Stančić, Hrvatska nacija i nacionalizam u 19. i 20. stoljeću, Zagreb, 2002.; Ivo Perić, Hrvatska državotvorna misao u XIX. i XX. stoljeću, Zagreb, 2002.; Arnold Suppan, Oblikovanje nacije u građanskoj Hrvatskoj 1835.-1918., Zagreb, 1999.;Jaroslav Šidak, Mirjana Gross, Igor Karaman, Dragovan Šepić, Povijest hrvatskog naroda g. 1860. – 1914., Zagreb, 1968.;Ljubomir Antić, Velikosrpski nacionalni programi. Ishodišta i posljedice, Zagreb 2007.

Način ispitivanja i ocjenjivanja
Polaže seDa Isključivo kontinuirano praćenje nastaveNe Ulazi u prosjekDa
Preduvjeti za dobivanje
potpisa i polaganje
završnog ispita
  1. Redovito pohađanje nastave – prisutnost na najmanje 70% nastave prema studijskom programu i izvedbenom nastavnom planu;
  2. Uredno izvršene seminarske obveze – pripremljeno izlaganje te predana i prihvaćena pisana verzija seminarskog rada;
  3. Stjecanje minimalnog uspjeha od 35% tijekom nastave unutar zadanih nastavnih aktivnosti – kumulativno ostvareno putem seminarskih obveza i dva kolokvija
Način polaganja ispita

1. Nastavne aktivnosti – seminarske obveze; 1. kolokvij (pismeni) i 2. kolokvij (pismeni); 2. Završni ispit (usmeni).

Način ocjenjivanja

Brojčana ljestvica ocjenjivanja studentskog rada je:

nedovoljan (1) – 0-49,9%

dovoljan (2) – 50–64,9%

dobar (3) – 65–79,9%

vrlo dobar (4) – 80–89,9%

izvrstan (5) – 90% i više

Način stjecanja ocjene:

a)      Nastavne aktivnosti – 70% ocjene

1)      seminarske obveze – 20% (pripremljeno izlaganje – 8%; predana i prihvaćena pisana verzija seminarskog rada – 12%)

2)      1. kolokvij – 25%

3)      2. kolokvij – 25%

b)      Završni ispit – 30% ocjene

usmeni ispit – 30% (za prolaz je nužno riješiti 50% ispita)

Detaljan prikaz ocjenjivanja unutar Europskoga sustava za prijenos bodova
VRSTA AKTIVNOSTI ECTS bodovi - koeficijent
opterećenja studenata
UDIO
OCJENE

(%)
Pohađanje nastave 1.2 0
Seminarski rad 0.8 20
Kolokvij-međuispit 0.9 25
Kolokvij-međuispit 0.9 25
Ukupno tijekom nastave 3.8 70
Završni ispit 1.2 30
UKUPNO BODOVA (nastava+zav.ispit) 5 100
Datumi kolokvija 8. nastavni temin i 15. nastavni termin
Datumi ispitnih rokova Prema objavljenom rasporedu

IV. TJEDNI PLAN NASTAVE

Predavanja
Tjedan Tema
1. Uvodno predavanje/ Prvi svjetski rat – „granica epoha“ i kraj „dugog 19. stoljeća“
2. Međunarodni odnosi – uzroci svjetskog sukoba
3. Sarajevski atentat. 100 godina interpretacije ili nastojanja spoznati poticatelje.
4. Hrvatski državnopravna pozicija i odnos prema početku rata.
5. Osobita geostrategijska pozicija Hrvatske u ratnoj 1914.
6. Inzistiranje na austro-mađarskim posebnostima i unatoč ratnoj situaciji.
7. Istočna bojišnica, njemačka i austro-ugarska vojska nasuprot ruskoj vojsci.
8. Vojne i političke posljedice talijanskog ulaska u rat. Motiviranost Hrvata i Slovenaca u obrani nacionalnog prostora.
9. Mnogostruke posljedice osvajanja Srbije 1915. godine.
10. Živjeti u Hrvatskoj za vrijeme Prvog svjetskog rata.
11. Pozicijsko ratovanje na zapadnoj bojišnici (ogromna stradanja, primjena novih oružja i sredstava)
12. Utjecaj promjene na austro-ugarskom prijestolju na vojno-politička zbivanja u kontekstu nastojanja za ratnim završetkom i promjenom državnopravnog karaktera Austro-Ugarske Monarhije i Hrvatske
13. Ratna prekretnica. Izlazak Rusije i angažiranost SAD-a u ratnim zbivanjima.
14. Mirovni ugovori i njihove posljedice na općoj razini.
15. Zaključno predavanje.
Seminari
Tjedan Tema
1. Živjeti u Austro-Ugarskoj Monarhiji krajem 19. i početkom 20. stoljeća– iskustva Stefana Zweiga i Josepha Rotha.
2. Sustav saveza i njegovo značenje na izbijanje „Velikog rata“.
3. Sarajevski atentat i „umiješanost“ službene Srbije.
4. Carevi, kraljevi, političari i vojnici koji su odlučivali o ratnom početku.
5. Miroslav Krleža i Josip Horvat o Hrvatskoj u Prvom svjetskom ratu.
6. Bojišnica na Drini i u Srijemu.
7. Bojišnica u Galiciji.
8. Bojišnica na Soči.
9. Ratna svakodnevnica. Glad, neimaština, aprovizacija, rekvizicija.
10. Silovitost borbenih djelovanja na zapadnoj bojišnici (Francuska i Belgija)
11. Politički odnosi u Hrvatskoj tijekom Prvog svjetskog rata.
12. Vojna i politička cenzura.
13. Hrvatski visoki časnici za trajanja rata i njihove poslijeratne sudbine.
14. Posebnosti primjene Wilsonovih načela na hrvatskom etničkom i nacionalnom prostoru.
15. Svijet i Europa nakon Prvog svjetskog rata.