Detaljni izvedbeni plan

Akademska godina 2014. / 2015. Semestar Zimski
Studij Preddiplomski sveučilišni studij povijesti, Preddiplomski sveučilišni studij psihologije, Preddiplomski sveučilišni studij sociologije Godina
studija
1. - 3.

I. OSNOVNI PODACI O PREDMETU

Naziv predmeta OPĆA BIOLOGIJA
Kratica predmeta IZBP-5 Šifra predmeta 97985
Status predmeta Izborni ECTS bodovi 3
Preduvjeti za upis predmeta Nema
Ukupno opterećenje predmeta
Vrsta nastave Ukupno sati
Predavanja 15
Seminari 15
Mjesto i vrijeme održavanja nastave HKS – prema objavljenom rasporedu

II. NASTAVNO OSOBLJE

Nositelj predmeta
Ime i prezime Maja Jazvinšćak Jembrek
Akademski stupanj Doktorica znanosti Zvanje Docent
Kontakt e-mail maja.jazvinscak.jembrek@unicath.hr Telefon +385 (1) 3706 635
Konzultacije Prema objavljenom rasporedu

III. DETALJNI PODACI O PREDMETU

Jezik na kojem se nastava održava Hrvatski
Opis
predmeta

Ciljevi predmeta: Cilj predmeta je razumijevanje temeljnih bioloških zakonitosti i njihovih međusobnih interakcija kroz pregled različitih područja kojima se biologija bavi. Detaljnije će biti predstavljene temeljne, kao i najnovije spoznaje iz evolucije, fiziologije i ekologije, te pojedinih disciplina koje su s njima povezane (primjerice, genetike i razvojne biologije).  

Sadržaj predmeta: Biologija stanice (osnovni biokemijski procesi, stanične strukture, metabolizam, komunikacija među stanicama); Genetika (struktura DNA, kromosomi i geni, Mendelova genetika, interakcija gena i okoliša, rekombinantna DNA i gensko inženjerstvo, molekularna biologija i njena primjena u različitim područjima čovjekova života); Razvojna biologija (od oplođenog jajašca do razvijenog organizma); Evolucijski procesi (povijest života na Zemlji, mehanizmi evolucije, mikroevolucija, makroevolucija, postanak novih vrsta, filogenetska analiza, molekularna evolucija i evolucija genoma, raznolikost života na Zemlji); Biologija čovjeka (osnovni pregled opće fiziologije – homeostaza, regulacija temperature, hormoni, reprodukcija, živčani sustav, imunološki sustav, osjetilni i motorički sustav, disanje i izmjena plinova, srce i krvožilni sustav, probava, osmotska i ionska ravnoteža); Ekologija (bihevioralna ekologija, populacijska ekologija, evolucijska ekologija, ekologija životnih zajednica, biogeografija, konzervacijska biologija, analiza Zemlje kao jedinstvenog ekosustava)

Očekivani ishodi
učenja na razini
predmeta
Nabrojati stanične strukture i objasniti njihovu temeljnu funkciju, te opisati načine međustanične komunikacije; Opisati strukturu DNA, kromosoma i gena te objasniti osnovne molekularne mehanizme prijenosa genetičke informacije i principe nasljeđivanja; Objasniti temeljne mehanizme stanične diferencijacije i morfogeneze tijekom embrionalnog razvoja; Povezati spoznaje iz molekularne biologije s istraživanjima u području razvojne biologije i evolucije; Objasniti osnovne postavke Darwinove teorije evolucije, navesti pokretačke sile evolucije, te razlikovati mikroevoluciju, specijaciju i makroevoluciju; Opisati osnovna anatomska obilježja i objasniti fiziološku funkciju i interakciju tjelesnih organskih sustava u održavanju homeostaze; Opisati i objasniti osnovne ekološke organizacijske jedinice i područja ekoloških istraživanja, te navesti čimbenike i objasniti procese koji utječu na biološku raznolikost i globalne promjene
Literatura
Obvezna
  • Reece, J. B., Urry, L. A., Cain,  M. L., Wasserman, S. A., Minorsky, P. V., Jackson, R. B. (2010). Campbell Biology (9th ed.). Palo Alto, SAD: Benjamin Cummings.
Dopunska
  • Cooper, G. M., Hausmann, R. E. (2010). Stanica: molekularni pristup. Zagreb: Medicinska naklada.
  • Izvorni znanstveni radovi
Način ispitivanja i ocjenjivanja
Polaže seDa Isključivo kontinuirano praćenje nastaveNe Ulazi u prosjekDa
Preduvjeti za dobivanje
potpisa i polaganje
završnog ispita
  • Redovito pohađanje nastave (prisutnost na najmanje 70% nastave)  
  • Stjecanje minimalno 35% bodova (od ukupno 100 bodova) tijekom nastave (kumulativno ostvareno na seminarskom izlaganju i na dva kolokvija)
  • Uredno izvršene seminarske obveze (pripremljeno i izloženo seminarsko izlaganje)

Za studente koji su se na studij upisali u ak. god. 2011./2012. kao preduvjet za dobivanje potpisa i polaganje završnog ispita vrijedi točka 1. i 3., dok se točka 2. na njih ne odnosi.

Način polaganja ispita
  • Kontinuirano vrednovanje studentskog rada kroz nastavne aktivnosti (seminarsko izlaganje; 1. međuispit (pismeni) i 2. međuispit (pismeni))
  • Završni pismeni ispit (minimum za prolaz na pismenom ispitu je 50% točne riješenosti).
Način ocjenjivanja

Način stjecanja bodova:

1. Nastavne aktivnosti – 70% ocjene:

  • seminarsko izlaganje – max. 10 bodova (izlaganje na vrijeme – max. 2 boda; kvaliteta izlaganja – max. 4 boda; razina obrađenosti teme – max. 4 boda)
  • 1. kolokvij – max. 30 bodova
  • 2. kolokvij – max. 30 bodova 

2.  Završni ispit – 30% ocjene

  • max. 30 bodova (za prolaz je potrebno riješiti 50% završnog ispita)

Brojčana ljestvica ocjenjivanja studentskog rada:

  • izvrstan (5) – 90 do 100% bodova
  • vrlo dobar (4) – 80 do 89,9% bodova
  • dobar (3) – 65 do 79,9% bodova
  • dovoljan (2) – 50 do 64,9% bodova
  • nedovoljan (1) – 0 do 49,9 % bodova
Detaljan prikaz ocjenjivanja unutar Europskoga sustava za prijenos bodova
VRSTA AKTIVNOSTI ECTS bodovi - koeficijent
opterećenja studenata
UDIO
OCJENE

(%)
Pohađanje nastave 0.8 0
Kolokvij-međuispit 0.66 30
Kolokvij-međuispit 0.66 30
Seminarski rad 0.22 10
Ukupno tijekom nastave 2.34 70
Završni ispit 0.66 30
UKUPNO BODOVA (nastava+zav.ispit) 3 100
Datumi kolokvija 8. i 14. termin nastave
Datumi ispitnih rokova Prema objavljenom rasporedu

IV. TJEDNI PLAN NASTAVE

Predavanja
Tjedan Tema
1. Uvodno predavanje. Biologija - istraživanje života.
2. Život stanice -osnovni biokemijski procesi, stanične strukture, metabolizam, komunikacija među stanicama.
3. Od DNA do proteina (replikacija, transkripcija i translacija). Kromosomi i geni.
4. Mendelova genetika. Genetika virusa i bakterija. Uloga gena u nastanku bolesti.
5. Razvojna biologija (od oplođenog jajašca do razvijenog organizma). Veza razvojne biologije i evolucije.
6. Mehanizmi evolucije, mikroevolucija, makroevolucija. Molekularna evolucija i evolucija genoma.
7. Postanak i evolucija novih vrsta. Filogenetska analiza.
8. Fiziološka homeostaza. Regulacija tjelesne temperature.
9. Endokrini sustav. Reprodukcija.
10. Živčani i osjetilni sustav.
11. Motorički sustav. Imunološki sustav.
12. Disanje i izmjena plinova. Srce i krvožilni sustav.
13. Probava i nutricionizam. Osmotska i ionska ravnoteža.
14. Ekologija kao znanost. Bihevioralna i populacijska ekologija.
15. Evolucijska ekologija, ekologija životnih zajednica, biogeografija, konzervacijska biologija. Zemlja kao jedinstven ekosustav.
Seminari
Tjedan Tema
1. Seminarske teme – Biološka znanja - primjena u različitim područjima života čovjeka.
2. Seminarske teme – Kloniranje i genetski modificirani organizmi – za i protiv.
3. Seminarske teme – Mehanizmi nastanka genetičke raznolikosti. Kromosomske anomalije.
4. Seminarske teme – Genska terapija. Bakterije - korisni organizmi i uzročnici bolesti.
5. Seminarske teme – Dokazi evolucije. Evolucija čovjeka.
6. Seminarske teme – Povijest života na Zemlji. Izumiranje vrsta.
7. Seminarske teme – Raznolikost života na zemlji. Prilagodba na životne uvjete.
8. Kolokvij 1
9. Seminarske teme – Utjecaj hormona na ponašanje. Spolne razlike u ponašanju.
10. Seminarske teme – Fiziološki odgovor u stresu. Neurodegenerativne bolesti.
11. Seminarske teme – Utjecaj tjelovježbe na fiziološke procese. Sindrom stečene imunodeficijencije (AIDS). Autoimune bolesti.
12. Seminarske teme – Posljedice pušenja na funkciju organskih sustava.
13. Seminarske teme – Poremećaji prehrane (anoreksija i bulimija) i njihov utjecaj na fiziologiju. Redukcijske dijete.
14. Kolokvij 2
15. Seminarske teme – Zaštita prirode. Onečišćenje okoliša i globalne promjene.