Detaljni izvedbeni plan

Akademska godina 2014. / 2015. Semestar Ljetni
Studij Preddiplomski sveučilišni studij povijesti Godina
studija
3.

I. OSNOVNI PODACI O PREDMETU

Naziv predmeta Uvod u bioetiku
Kratica predmeta TEOP-5 Šifra predmeta 101676
Status predmeta Izborni ECTS bodovi 4
Preduvjeti za upis predmeta Nema
Ukupno opterećenje predmeta
Vrsta nastave Ukupno sati
Predavanja 30
Seminari 15
Mjesto i vrijeme održavanja nastave HKS – prema objavljenom rasporedu

II. NASTAVNO OSOBLJE

Nositelj predmeta
Ime i prezime Jerko Valković
Akademski stupanj Doktor znanosti Zvanje Izvanredni profesor
Kontakt e-mail jerko.valkovic@unicath.hr Telefon +385 (1)
Konzultacije Prema objavljenom rasporedu
Suradnici na predmetu
Ime i prezime Valentina Kanić
Akademski stupanj Magistra Zvanje Asistentica
Kontakt e-mail valentina.kanic@unicath.hr Telefon +385 (1) 3706 690
Konzultacije Prema objavljenom rasporedu

III. DETALJNI PODACI O PREDMETU

Jezik na kojem se nastava održava Hrvatski
Opis
predmeta

Ciljevi kolegija: Upoznavanje s uzrocima nastanka bioetike, s njezinim povijesnim razvojem, definicijom i metodom, glavnim pristupima i paradigmama te njezinim mjestom u okrilju znanosti i u društvu.

Sadržaj kolegija: Bioetika u svjetlu interdisciplinarnog dijaloga; Bioetika kao znanost o preživljavanju; Bios-etos-logos; Bioetika i filozofska etika; Bioetika i teološka etika; Bioetika i medicinska etika; Bioetika kao samostalna disciplina; Bioetika i religija; Bioetika i biologijske znanosti; Bioetika i biomedicinske znanosti; Bioetika i tehnika; Bioetičke paradigme; Kvaliteta života i svetost života; Bioetička edukacija; Bioetičko povjerenstvo; Bioetika-biopravo-biopolitika. Aktualni bioetički problemi.

Očekivani ishodi
učenja na razini
predmeta
Navesti osnovna obilježja bioetike kao znanosti i definirati osnovne bioetičke pojmove. Opisati i analizirati osnovne bioetičke probleme s kojima se susreće današnje društvo i današnji čovjek. Interpretirati antropološka i bioetička polazišta u svjetlu kršćanske etike. Osmisliti načine ublažavanja i prevencije posljedica bioetički neodgovornog ponašanja.
Literatura
Obvezna

Matulić, T. (2001). Bioetika. Zagreb: Glas Koncila. (odabrani dijelovi) ; Matulić, T. (2006). Vodič kroz bioetiku I. Zagreb: Glas Koncila. (odabrani dijelovi) ; Matulić, T. (2006). Vodič kroz bioetiku II. Zagreb: Glas Koncila. (odabrani dijelovi) ; Matulić, T. (2006). Vodič kroz bioetiku, III. Zagreb: Glas Koncila. (odabrani dijelovi) ; Valjan,V. (2004). Bioetika. Sarajevo: Svjetlo Riječi. (odabrani dijelovi) ; Aramini, M. (2009). Uvod u bioetiku. Zagreb: Kršćanska sadašnjost. (odabrani dijelovi).

Dopunska

Pozaić, V., ur. (1999). Droga. Od beznađa do nade. Zagreb: Filozofsko-teološki institut Družbe Isusove. ; Pozaić, V., ur. (2004). Ekologija. Znanstveno-etičko-teološki upiti i obzori. Zagreb: Filozofsko-teološki institut Družbe Isusove. ; Pozaić, V., ur. (2002). Kultura života. Radovi simpozija Pokreta za život Krčke biskupije. Zagreb: Filozofsko-teološki institut Družbe Isusove. ; Pozaić, V., ur. (1998). Čuvari života. Radosti i tjeskobe djelatnika u zdravstvu. Zagreb: Filozofsko-teološki institut Družbe Isusove. ; Pozaić, V., ur. (1992). AIDS. Činjenice – zavaravanja – nade. Zagreb: Filozofsko-teološki institut Družbe Isusove. ; Jonsen, A. R. (1998). The Birth of Bioethics. New York: Oxford University Press. ; Beauchamp, T. L. i Childress, J. F. (1994). Principles of Biomedical Ethics (4th Edition). New York i Oxford: Oxford University Press. ; Demmer, K. (1987). Leben in Menschenhand. Grundlagendes bioethischen Gesprächs. Freiburg: s. d. ; Čović, A., ur. (2000). Izazovi bioetike. Zagreb: Pergamena. ; Pozaić, V. (1985). Život dostojan života. Eutanazija u prosudbi medicinske etike. Zagreb: Filozofsko-teološki institut Družbe Isusove.

Način ispitivanja i ocjenjivanja
Polaže seDa Isključivo kontinuirano praćenje nastaveNe Ulazi u prosjekDa
Preduvjeti za dobivanje
potpisa i polaganje
završnog ispita
  • Redovito pohađanje nastave – prisutnost na najmanje 70% nastave prema studijskom programu i izvedbenom nastavnom planu.
  • Stjecanje minimalnog uspjeha od 35% tijekom nastave unutar zadanih nastavnih aktivnosti – kumulativno ostvareno na dva kolokvija i uspješno izvršenom seminaru.
Način polaganja ispita
  •   Nastavne aktivnosti –1. kolokvij (pismeni) i 2. kolokvij (pismeni)
  •   Završni ispit (pismeni).
Način ocjenjivanja

Brojčana ljestvica ocjenjivanja studentskog rada je:

dovoljan (2) – 50 – 64 ,9%

dobar (3) – 65 – 79,9%

vrlo dobar (4) – 80 – 89,9%

izvrstan (5) – 90% i više

Detaljan prikaz ocjenjivanja unutar Europskoga sustava za prijenos bodova
VRSTA AKTIVNOSTI ECTS bodovi - koeficijent
opterećenja studenata
UDIO
OCJENE

(%)
Pohađanje nastave 1.2 0
Kolokvij-međuispit 0.7 25
Kolokvij-međuispit 0.7 25
Seminarski rad 0.56 20
Ukupno tijekom nastave 3.16 70
Završni ispit 0.84 30
UKUPNO BODOVA (nastava+zav.ispit) 4 100
Datumi kolokvija 8. i 13. nastavni termin
Datumi ispitnih rokova Prema objavljenom rasporedu

IV. TJEDNI PLAN NASTAVE

Predavanja
Tjedan Tema
1. Uvod u bioetiku: nastanak i definicija
2. Bioetika u svjetlu interdisciplinarnog dijaloga
3. Bioetika kao samostalna znanost
4. Bioetika i njezina načela
5. Pobačaj
6. Umjetna oplodnja
7. Presađivanje organa
8. Kolokvij
9. Etički problemi AIDS-a
10. Eutanazija i samoubojstvo
11. Palijativna skrb
12. Ovisnosti
13. Kolokvij
14. Prava pacijenata i bioetička povjerenstva
15. Bioetika i okoliš
Seminari
Tjedan Tema
1. Uvod u metodu rada
2. Bioetika danas, nade i problemi
3. Bioetička načela
4. Pobačaj i njegove posljedice
5. Vrste kontracepcije. Hitna kontracepcija.
6. Umjetna oplodnja: za i protiv.
7. Odnos prema presađivanju organa u odnosu na religijske svjetonazore.
8. Ovisnosti u RH. Mladi i ovisnosti.
9. Razumijevanje smrti u današnjoj kulturi
10. Bioetički ogledi o kvaliteti života, Pitanje distanazije i eutanazije
11. Bioetičke teme i mediji.
12. Bioetika u Hrvatskoj.
13. Analiza rezultata istraživanja koja se odnose na odabrane teme bioetike 1.
14. Analiza rezultata istraživanja koja se odnose na odabrane teme bioetike 2.
15. Zaključak i sinteza obrađenih tema.