Detaljni izvedbeni plan

Akademska godina 2014. / 2015. Semestar Zimski
Studij Preddiplomski sveučilišni studij povijesti, Preddiplomski sveučilišni studij psihologije, Preddiplomski sveučilišni studij sociologije Godina
studija
1. - 3.

I. OSNOVNI PODACI O PREDMETU

Naziv predmeta Uvod u filmsku umjetnost
Kratica predmeta IZBP-13 Šifra predmeta 98007
Status predmeta Izborni ECTS bodovi 4
Preduvjeti za upis predmeta Nema
Ukupno opterećenje predmeta
Vrsta nastave Ukupno sati
Predavanja 30
Seminari 15
Mjesto i vrijeme održavanja nastave HKS – prema objavljenom rasporedu

II. NASTAVNO OSOBLJE

Nositelj predmeta
Ime i prezime Irena Sever
Akademski stupanj doktor znanosti Zvanje Docent
Kontakt e-mail irena.sever@unicath.hr Telefon +385 (1) 3706 683
Konzultacije Prema objavljenom rasporedu

III. DETALJNI PODACI O PREDMETU

Jezik na kojem se nastava održava Hrvatski
Opis
predmeta

Studenti se upoznaju s problemima raščlambe filmskog djela koja kreću od filmskih izražajnih sredstava preko rodova i vrsta, pri čemu se nakon projekcije ili odgledanog filma u auli vode analitički razgovori. Studenti potom dobivaju zadatak odrediti osnovni dojam koji je film ostavio na njih (osnovne doživljajne karakterizacije filma), a potom se analizira koje specifične osobine filma (tematske i stilske) uvjetuju svaki od izdvojenih aspekata filmskog doživljaja. Obzirom na  građu posebni naglasak u radu kolegija jest na najuže estetičkoj problematici filma i na najaktualnijim pitanjima filmske prakse, pri čemu se ne zanemaruje ni filmska baština, kako svjetska tako ni hrvatska. Razvijaju se komunikacijske sposobnosti vezane uz film: relevantne analize vlastitih doživljajnih reakcija te sposobnosti argumentacijskog utemeljenja te analize u provjerivim karakteristikama filma. Također se nastoji razviti sposobnost razumijevanja temelja za različito vrijednosno procjenjivanje filma. Konkretne teme koje će se obrađivati jesu sljedeće: Specifičnosti filma kao medija; Film i izvedbene umjetnosti; Temeljni filmski rodovi (igrani film, dokumentarni film, animirani film, eksperimentalni film); Temeljne filmske vrste (drama, kostimirana drama, akcioni film, western, kriminalistički film, ratni film, komedija, melodrama, mjuzikl, glazbeni film, horor); Analiza filmskih izražajnih sredstava (kadar, scena i sekvenca; plan, rakursi i pokreti kamerom; boja, osvjetljenje; zvuk; okvir i kompozicija kadra; montaža, montažne spone; gluma; ideja, scenarij, knjiga snimanja, filmska priča); Redateljski stil; Kratka povijest filmske umjetnosti.

 

Očekivani ishodi
učenja na razini
predmeta
Definirati osnovne pojmove vezane uz filmski stil i jezik. Izdvojiti glavne značajke filmskih teorija i filmskih stilskih smjerova. Izdvojiti glavne značajke filmskih izražajnih sredstava. Objasniti ulogu filmske industrije u razvoju društva i kulture. Analizirati osnovne postavke filmskih pravaca kroz povijest filmske umjetnosti. Izdvojiti glavne predstavnike glavnih filmskih struja u povijesti filma. Interpretirati teorijske perspektive određenih stilskih pravaca u filmskoj umjetnosti. Interpretirati osnovne teme koje se pojavljuju u značajnijim filmskim ostvarenjima.
Literatura
Obvezna

Mikić, K. (2001). Film u nastavi medijske kulture. Zagreb: Educa.
Peterlić, A. (2000). Osnove teorije filma. Zagreb: Hrvatska sveučilišna naklada.                                                                                             Gilić, N. (2007). Filmske vrste i rodovi. Zagreb: AGM.

Dopunska

Bordwell, D. (2005). O povijesti filmskoga stila. Zagreb: ; Turković, H. (2004). Film, zabava, žanr, stil. Zagreb; Fellini, F. (1991). Napraviti film. Beograd: Institut za film Beograd; Krivak, M. (2009). Film … Politika … Subverzija. Zagreb: Hrvatski filmski savez; Peterlić, A. (2009). Povijest filma – rano i klasično razdoblje. Zagreb: Hrvatski filmski savez; Turković, H. i Majcen, V. (2003). Hrvatska kinematografija. Zagreb: Hrvatski filmski savez; Turković, H. (2008). Retoričke regulacije. Zagreb: AGM; Vojković, S. (2008). Filmski medij kao (trans) kulturalni spektakl: Hollywood, Europa, Azija. Zagreb: Hrvatski filmski savez; Turković, H. (2010). Nacrt filmske genologije. Zagreb: Matica Hrvatska; Turković, H. (1996). Umijeće filma – esejistički uvod u film i filmologiju. Zagreb: Hrvatski filmski savez; Peterlić, A. (2010). Filmska čitanka. Zagreb: Hrvatski filmski savez; Tirard, L. (2011). Filmske lekcije. Zagreb: Meandar; Čegir, T. (2013). Filmski prostori: hrvatske rekonstrukcije američkog žanrovskog filma. Zagreb: Hrvatsko društvo filmskih kritičara.

Način ispitivanja i ocjenjivanja
Polaže seDa Isključivo kontinuirano praćenje nastaveNe Ulazi u prosjekDa
Preduvjeti za dobivanje
potpisa i polaganje
završnog ispita

1. Redovito pohađanje nastave – prisutnost na najmanje 70% nastave prema studijskom programu i izvedbenom nastavnom planu;
2. Uredno izvršene seminarske obveze – pripremljeno i izloženo seminarsko izlaganje;
3. Stjecanje minimalnog uspjeha od 35% tijekom nastave unutar zadanih nastavnih aktivnosti – kumulativno ostvareno na seminarskom izlaganju i na dva kolokvija.

Način polaganja ispita

1) Nastavne aktivnosti – seminarsko izlaganje; 1. kolokvij (pismeni) i 2. kolokvij (pismeni) .
2) Završni ispit (usmeni).

Način ocjenjivanja

Brojčana ljestvica ocjenjivanja studentskog rada:
dovoljan (2) – 50-59,9 %
dobar (3) – 60-79,9 %
vrlo dobar (4) – 80-89,9 %
izvrstan (5) – 90 i više %

Način stjecanja ocjene:

a) Nastavne aktivnosti – 70% ocjene
   1) Seminarsko izlaganje – max. 20 %; 
   2) 1. kolokvij – max. 25 %;
   3) 2. kolokvij – max. 25 %;
b) Završni ispit 
   4) Usmeni ispit – max. 30 % (za prolaz je nužno točno odgovoriti na 50 % postavljenih pitanja)

Detaljan prikaz ocjenjivanja unutar Europskoga sustava za prijenos bodova
VRSTA AKTIVNOSTI ECTS bodovi - koeficijent
opterećenja studenata
UDIO
OCJENE

(%)
Pohađanje nastave 1.2 0
Seminarsko izlaganje 0.6 20
Kolokvij-međuispit 0.7 25
Kolokvij-međuispit 0.7 25
Ukupno tijekom nastave 3.2 70
Završni ispit 0.8 30
UKUPNO BODOVA (nastava+zav.ispit) 4 100
Datumi kolokvija 1. kolokvij: 8. tjedan nastave; 2. kolokvij: 15. tjedan nastave.
Datumi ispitnih rokova Prema objavljenom rasporedu

IV. TJEDNI PLAN NASTAVE

Predavanja
Tjedan Tema
1. Uvod u kolegij. Počeci razvoja filmske umjetnosti.
2. Filmska izražajna sredstva: kadar. Njemački ekspresionizam.
3. Filmska izražajna sredstva: scena, sekvenca, kadar-sekvenca. Život i djelo Charlija Chaplina.
4. Talijanski neorealizam.
5. Filmska izražajna sredstva: plan. Filmski žanrovi.
6. Klasični Hollywood.
7. Filmska izražajna sredstva: kut i rakursi snimanja. Život i djelo Federica Fellinija.
8. Kolokvij.
9. Majstor napetosti: Alfred Hitchcock. Stvaranje suspensa kroz filmska izražajna sredstva.
10. Filmska izražajna sredstva: boja i osvjetljenje. Život i djelo Ingmara Bergmana.
11. Hrvatski film i jugoslavenska kinematografija. Filmska izražajna sredstva: gluma i scenarij.
12. Filmska izražajna sredstva: montaža. Francuski novi val.
13. Filmske vrste i rodovi.
14. Novi europski film: Dogma 95 i Lars von Trier.
15. Kolokvij.
Seminari
Tjedan Tema
1. Čitanje odabranih tekstova iz knjige Filmska čitanka Ante Peterlića.
2. Čitanje odabranih tekstova na temu Njemačkog ekspresionizma.
3. Čitanje odabranih tekstova na temu filmskog opusa Charlija Chaplina.
4. Čitanje odabranih tekstova na temu Talijanskog neorealizma.
5. Čitanje odabranih tekstova na temu filmskih žanrova.
6. Čitanje odabranih tekstova na temu Klasičnog Hollywooda.
7. Čitanje odabranih tekstova na temu filmskog opusa Federica Fellinija.
8. Kolokvij.
9. Čitanje odabranih tekstova na temu filmskog opusa Alfreda Hitchcocka.
10. Čitanje odabranih tekstova na temu filmskog opusa Ingmara Bergmana.
11. Čitanje odabranih tekstova na temu hrvatskog filma.
12. Čitanje odabranih tekstova na temu Francuskog novog vala.
13. Čitanje odabranih tekstova na temu filmskih rodova i vrsta.
14. Čitanje odabranih tekstova na temu novog europskog filma.
15. Kolokvij.