Detaljni izvedbeni plan

Akademska godina 2014. / 2015. Semestar Zimski
Studij Diplomski sveučilišni studij povijesti Godina
studija
2.
Usmjerenje Suvremena povijest

I. OSNOVNI PODACI O PREDMETU

Naziv predmeta Crkva u suvremenom svijetu
Kratica predmeta POVD224 Šifra predmeta 101709
Status predmeta Izborni ECTS bodovi 5
Preduvjeti za upis predmeta Nema
Ukupno opterećenje predmeta
Vrsta nastave Ukupno sati
Predavanja 15
Seminari 30
Mjesto i vrijeme održavanja nastave HKS – prema objavljenom rasporedu

II. NASTAVNO OSOBLJE

Nositelj predmeta
Ime i prezime Željko Tanjić
Akademski stupanj Doktor znanosti Zvanje Izvanredni profesor
Kontakt e-mail Telefon +385 (1)
Konzultacije Prema objavljenom rasporedu
Suradnici na predmetu
Ime i prezime Viktoria Košak
Akademski stupanj Doktor znanosti Zvanje null
Kontakt e-mail viktoria.kosak@gmail.com Telefon +385 (1)
Konzultacije Prema objavljenom rasporedu

III. DETALJNI PODACI O PREDMETU

Jezik na kojem se nastava održava Hrvatski
Opis
predmeta

Ciljevi kolegija:Upoznati studente sa shvaćanjem Katoličke crkve o svojoj ulozi u svijetu te o modalitetima ostvarenja takva shvaćanja. Sadržaj kolegija: Od konstitucije Crkva u svijetu izglasovane na Drugome vatikanskom saboru do danas Crkva čini velike napore da kreativno i dijaloški bude prisutna u svijetu, osobito u kriznim vremenima i na kriznim mjestima. Ta prisutnost ovisi o kulturnim tradicijama, političkim prilikama, ekonomskoj situaciji i drugim danostima. Kolegij će istražiti neke modalitete sadašnje prisutnosti Crkve u raznim dijelovima svijeta.

 

Očekivani ishodi
učenja na razini
predmeta
1. Ovladati temeljnim historiografskim pojmovima iz povijesti Katoličke Crkve u suvremenom svijetu (Hrvatska i svijet); 2. Prepoznati i vrednovati temeljne procese iz povijesti Crkve u suvremenom svijetu; 3. Prikupljati stručnu i znanstvenu literaturu i istraživati izvore u arhivima, knjižnicama, muzejima i drugim ustanovama; 4. Kritički analizirati i interpretirati izvore, znanstvenu i stručnu literaturu; 5. Napisati jasan i strukturiran pismeni rad; 6. Održati jasno i strukturirano usmeno izlaganje; 7. Aktivno i argumentirano sudjelovati u raspravi; 8. Preuzimati društveno-odgovorno ponašanje
Literatura
Obvezna

DRUGI VATIKANSKI KONCIL, Pastoralna konstitucija o Crkvi u suvremenom svijetu, u: Dokumenti, Kršćanska sadašnjost, Zagreb, 1972., str. 350-427.; MARDEŠIĆ, Željko, „Crkva i suvremeni svijet: današnje perspektive“, u: Bogoslovska smotra 75(2005.) br. 3, 905-936.; ANIČIĆ, Miljenko, „Crkva i „autonomija zemaljskih stvari“ prema konstituciji „Gaudium et spes“, u: Diaconvesia, 21(2013.) 3., 507-533.;ŠIMAC, Neven, „Kršćanin u politici i suvremenoj Europi“, u: Bogoslovska smotra, 77 (2007.) br. 2, str. 541-561.; TANJIĆ, Željko, „Riječ teologije u vrtlogu znanosti“, u: Bogoslovska smotra, 76(2006.) br.2., 267-283.

Dopunska

MARDEŠIĆ, Željko, Odgovornost kršćana za svijet, Svjetlo riječi, Sarajevo-Zagreb, 2005.; MARDEŠIĆ, Željko, Rascjep u svetomu. Sjećanje na Drugi vatikanski koncil, Kršćanska sadašnjost, Zagreb, 2007.; MARDEŠIĆ, Željko, „Politički dualizam i koncilsko kršćanstvo“, u: Nova prisutnost I/1(2003), 5-27.; IVAN PAVAO II, Evangelium vitae. Evanđelje života: Enciklika o vrijednosti i nepovrijedivosti ljudskog života, Kršćanska sadašnjost, Zagreb, 2003.; ZALAR, Đuro, „Dijaloški karakter antropologije Pastoralne konstitucije „Gaudium et spes“ Drugog vatikanskog koncila“, u: Crkva u svijetu, 41(2006.) br. 2., 143-165.; MATULIĆ, Tonči, „Željko Mardešić: svjedok zaboravljenog dijaloga. Svjedočanstvo dijaloga vjernika i nevjernika s ocjenom današnjeg stanja dijaloga“, u: Nova prisutnost 9(2011)2, 353-374.; ŠARČEVIĆ, Ivan, „Pluralizam i univerzalnost patnje. Pretpostavke međureligijskog dijaloga“, u: Bogoslovska smotra, 73(2003),br. 2-3., 433-453.; ŠARČEVIĆ, Ivan, „Crkva – promicateljica kulture dijaloga i zajedništva“, u: Diaconvesia, 21(2013.)1., 11-27.

Način ispitivanja i ocjenjivanja
Polaže seDa Isključivo kontinuirano praćenje nastaveNe Ulazi u prosjekDa
Preduvjeti za dobivanje
potpisa i polaganje
završnog ispita

1. Redovito pohađanje nastave – prisutnost na najmanje 70% nastave prema studijskom programu i izvedbenom nastavnom planu; 2. Uredno izvršene seminarske obveze – pripremljeno izlaganje te predana pisana verzija; 3. Stjecanje minimalnog uspjeha od 35% tijekom nastave kroz zadane nastavne aktivnosti – kumulativno ostvareno putem seminarskih obveza i dva kolokvija.

Način polaganja ispita

1. Nastavne aktivnosti – seminarske obveze; 1. kolokvij (pismeni) i 2. kolokvij (pismeni); 2. Završni ispit (usmeni)

Način ocjenjivanja

Brojčana ljestvica ocjenjivanja studentskog rada: nedovoljan (1) – 0 do 49,9% dovoljan (2) – 50 do 64,9% dobar (3) – 65 do 79,9% vrlo dobar (4) – 80 do 89,9% izvrstan (5) – 90 do 100%

Način stjecanja ocjene:

a) Nastavne aktivnosti – 70% ocjene 1) seminarske obveze– 25% 2) 1. kolokvij –25% 3) 2. kolokvij –20% 4) aktivnosti na nastavi – 5%

b) Završni ispit – 30% ocjene 4) usmeni ispit – 30% (za prolaz je nužno riješiti 50% ispita)

Detaljan prikaz ocjenjivanja unutar Europskoga sustava za prijenos bodova
VRSTA AKTIVNOSTI ECTS bodovi - koeficijent
opterećenja studenata
UDIO
OCJENE

(%)
Pohađanje nastave 1.2 0
Kolokvij-međuispit 0.9 25
Kolokvij-međuispit 0.8 20
Seminarski rad 0.8 20
Aktivnost na nastavi 0.1 5
Ukupno tijekom nastave 3.8 70
Završni ispit 1.2 30
UKUPNO BODOVA (nastava+zav.ispit) 5 100
Datumi kolokvija 8. i 15. nastavni sat
Datumi ispitnih rokova Prema objavljenom rasporedu

IV. TJEDNI PLAN NASTAVE

Predavanja
Tjedan Tema
1. Uvodno predavanje. Povijesni kontekst otvaranja i rada II vatikanskog koncila i važnost donošenja konstitucije o Crkvi u suvremenom svijetu Gaudiem et spes (GS).
2. Povijesni, teološki i sociološki pristup analizi suvremenog doba. Uloga Katoličke crkve u suvremenom svijetu prema konstituciji GS.
3. Suvremeni čovjek - tragatelj za smislom života - i Crkva u potrazi za čovjekom.
4. Uloga i doprinos Crkve u procesima pomirenja među narodima i uspostavljanju mira u svijetu od II vatikanskog koncila do danas.
5. Dijalog Crkve i znanosti u suvremenom svijetu
6. Djelovanje Crkve na promicanju socijalne pravde i brige za siromašne. Crkva siromaha i zapostavljenih.
7. Odnos Crkve i politike u suvremenom svijetu
8. Kolokvij
9. Djelovanje Crkve na promicanje dostojanstva bračnog i obiteljskog života
10. Fenomen globalizacije i težnja za stvaranjem bratstva među narodima. Promicanje općeg dobra i brige za sve stvoreno prema GS.
11. Crkva i promicanje kulture dijaloga i zajedništva: dijalog Crkve s nevjernicima. Ekumenizam i međureligijski dijalog.
12. Crkva i međunarodne ustanove i organizacije. Crkva i izgradnja međunarodne zajednice.
13. Odnos Crkve i kulture u suvremenom svijetu. Zauzetost Crkve za kulturni napredak.
14. Djelovanje Crkve u suvremenom hrvatskom društvu.
15. Kolokvij
Seminari
Tjedan Tema
1. Ciljevi seminara. Podijela tema seminara i dogovor za rad.
2. Rasprava na temu seminarskog rada i pripreljenih tekstova vezanih za temu predavanja
3. Rasprava na temu seminarskog rada i pripreljenih tekstova vezanih za temu predavanja
4. Rasprava na temu seminarskog rada i pripreljenih tekstova vezanih za temu predavanja
5. Rasprava na temu seminarskog rada i pripreljenih tekstova vezanih za temu predavanja
6. Rasprava na temu seminarskog rada i pripreljenih tekstova vezanih za temu predavanja
7. Rasprava na temu seminarskog rada i pripreljenih tekstova vezanih za temu predavanja
8. Kolokvij
9. Rasprava na temu seminarskog rada i pripreljenih tekstova vezanih za temu predavanja
10. Rasprava na temu seminarskog rada i pripreljenih tekstova vezanih za temu predavanja
11. Rasprava na temu seminarskog rada i pripreljenih tekstova vezanih za temu predavanja
12. Rasprava na temu seminarskog rada i pripreljenih tekstova vezanih za temu predavanja
13. Rasprava na temu seminarskog rada i pripreljenih tekstova vezanih za temu predavanja
14. Rasprava na temu seminarskog rada i pripreljenih tekstova vezanih za temu predavanja
15. Kolokvij