Detaljni izvedbeni plan

Akademska godina 2014. / 2015. Semestar Ljetni
Studij Diplomski sveučilišni studij povijesti Godina
studija
1.
Usmjerenje Suvremena povijest

I. OSNOVNI PODACI O PREDMETU

Naziv predmeta Hrvatske političke ideje u 19. i 20. stoljeću
Kratica predmeta POVD223 Šifra predmeta 101708
Status predmeta Izborni ECTS bodovi 5
Preduvjeti za upis predmeta Nema
Ukupno opterećenje predmeta
Vrsta nastave Ukupno sati
Predavanja 30
Seminari 15
Mjesto i vrijeme održavanja nastave HKS – prema objavljenom rasporedu

II. NASTAVNO OSOBLJE

Nositelj predmeta
Ime i prezime Ivan Bulić
Akademski stupanj Doktor znanosti Zvanje Docent
Kontakt e-mail ivan.bulic@unicath.hr Telefon +385 (1) 3706 638
Konzultacije Prema objavljenom rasporedu

III. DETALJNI PODACI O PREDMETU

Jezik na kojem se nastava održava Hrvatski
Opis
predmeta

Sustavno prikazati političke ideje na hrvatskom prostoru u naznačenom dvostoljetnom razdoblju te sadržaje i oblike plasiranja i zagovaranja tih ideja, njihove nositelje i postignuća. Analizirati inicijalna, predpreporodna idejna gibanja na hrvatskom prostoru od Maksimilijana Vrhovca preko Janka Draškovića i Ivana Derkosa do Ljudevita Gaja. Raščlaniti i definirati idejnu bit hrvatskoga ilirskoga pokreta (hrvatskoga narodnoga preporoda). Odgovoriti na pitanja: što je taj pokret značio u nacionalno-političkom smislu (kao otpor mađarizaciji, germanizaciji i talijanizaciji, kao izraz vlastitih političkih težnji na osnovama emotivne i teritorijalno-upravne integracije hrvatskoga naroda i njegova državnog i prirodnog prava da bude ravnopravan i svoj na svome), u nacionalno-kulturnom pogledu (izgradnja jedinstvenog, standardnog književnog jezika; unapređivanje književno-stvaralačkog rada; unapređivanje kazališne, likovne i glazbene umjetnosti; unapređivanje prosvjetnog djelovanja; napuštanje staleške zatvorenosti i prihvaćanje liberalno-demokratskih načela u duhu krilatica: sloboda, bratstvo i jednakost). Prikazati smisao ideja slavenske solidarnosti i političkih koncepcija austroslavizma. Objasniti osnove nastanka jugoslavenske ideologije. Prikazati utemeljenost zalaganja za čisto hrvatsku političku misao u njezinu pravaškom i narodnjačkom obliku. Istaknuti nastojanja oko rješenja hrvatskoga pitanja u Austro-Ugarskoj na temeljima trijalizma i federalizacije Habsburške Monarhije. Prikazati Supilove koncepcije južnoslavenskog ujedinjenja. Objasniti koncepciju Radićeva konfederalizma i Mačekova federalizma. Prikazati državotvorne koncepcije hrvatskih socijaldemokrata i hrvatskih komunista. Kako je došlo do stvaranja Banovine Hrvatske i što je njome ostvareno od hrvatskih državotvornih ideja? Idejni i praktični promašaji NDH. Državotvorno značenje ZAVNOH-ovske Hrvatske. Hrvatsko pitanje u socijalističkoj Jugoslaviji (oporbeno djelovanje hrvatske inteligencije u zemlji, aktivnost hrvatske političke emigracije). Nužnost sloma komunističkog socijalizma. Ostvarenje hrvatskih težnji za slobodom, suverenošću i državnom samostalnošću. Putevi i stranputice tranzicije.

Očekivani ishodi
učenja na razini
predmeta
1. Prepoznati hijerarhiju povijesnih čimbenika i razložiti kauzalnost povijesnih procesa. 2. Koristiti interdisciplinarni pristup u historiografskom radu. 3. Razlikovati procese pojedinih povijesnih razdoblja i tematika sukladno historiografskim pristupima i istraživačkim dostignućima. 4. Ovladati temeljnim historiografskim pojmovima iz hrvatske povijesti 19. i 20. stoljeća.
Literatura
Obvezna
  • Ivo Perić, Hrvatska državotvorna misao u XIX. i XX. stoljeću, Zagreb, 2002.
  • Hrvatska politika u XX. stoljeću. Zbornik, Zagreb, 2006.
  • Nikša Stančić, Hrvatska nacija i nacionalizam u 19. i 20. stoljeću, Zagreb, 2002.
Dopunska
  • Stjepan Matković i Tihomir Cipek, Programatski dokumenti hrvatskih političkih stranaka i skupina 1842.-1914., Zagreb, 2006., str. 15.-85.
  • Arnold Suppan, Oblikovanje nacije u građanskoj Hrvatskoj 1835.-1918., Zagreb, 1999.
  • Ivan Bulić, Ivan Skerlecz Lomnički 1913.-1917. Kraljevski komesar i hrvatski ban, Zagreb, 2011., (doktorski rad)
  • Stjepan Antoljak, Hrvatska historiografija, Zagreb, 2004.
  • Jaroslav Šidak, Mirjana Gross, Igor Karaman, Dragovan Šepić, Povijest hrvatskog naroda g. 1860. – 1914., Zagreb, 1968.
  • Mirjana Gross, Povijest pravaške ideologije, Zagreb, 1973.
  • Antun Bozanić, Biskup Mahnić, pastir i javni djelatnik u Hrvata, Krk – Zagreb 1991.
  • Ljubomir Antić, Velikosrpski nacionalni programi. Ishodišta i posljedice, Zagreb 2007.
  • Jure Krišto, Prešućena povijest, katolička crkva u hrvatskoj politici 1850.-1918., Hrvatska sveučilišna naklada, Zagreb, 1994.
  • Nikša Stančić, Hrvatska nacionalna ideologija preporodnog pokreta u Dalmaciji (Mihovil Pavlinović i njegov krug do 1869), Zagreb: Institut za hrvatsku povijest, 1980.
Način ispitivanja i ocjenjivanja
Polaže seDa Isključivo kontinuirano praćenje nastaveNe Ulazi u prosjekDa
Preduvjeti za dobivanje
potpisa i polaganje
završnog ispita

1. Redovito pohađanje nastave – prisutnost na najmanje 70% nastave prema studijskom programu i izvedbenom nastavnom planu; 2. Uredno izvršene seminarske obveze – pripremljeno izlaganje te predana i prihvaćena pisana verzija seminarskog rada; 3. Stjecanje minimalnog uspjeha od 35% tijekom nastave unutar zadanih nastavnih aktivnosti – kumulativno ostvareno putem seminarskih obveza i dva kolokvija.

Način polaganja ispita

 Nastavne aktivnosti – seminarske obveze; 1. kolokvij (pismeni) i 2. kolokvij (pismeni)
Završni ispit (usmeni)

Način ocjenjivanja

Brojčana ljestvica ocjenjivanja studentskog rada je:
nedovoljan (1) – 0-49,9%
dovoljan (2) – 50–64,9% 
dobar (3) – 65–79,9%
vrlo dobar (4) – 80–89,9%
izvrstan (5) – 90% i više

Način stjecanja ocjene:

a) Nastavne aktivnosti – 70% ocjene
    1.) seminarske obveze – 20% (pripremljeno izlaganje – 8%; predana i prihvaćena pisana verzija seminarskog rada – 12%)
    2.) 1. kolokvij – 25%
    3.) 2. kolokvij – 25%
    4.) Završni ispit – 30% ocjene usmeni ispit – 30% (za prolaz je nužno riješiti 50% ispita)

Detaljan prikaz ocjenjivanja unutar Europskoga sustava za prijenos bodova
VRSTA AKTIVNOSTI ECTS bodovi - koeficijent
opterećenja studenata
UDIO
OCJENE

(%)
Pohađanje nastave 1.2
Seminarski rad 0.76 20
Kolokvij-međuispit 0.95 25
Kolokvij-međuispit 0.95 25
Ukupno tijekom nastave 3.86 70
Završni ispit 1.14 30
UKUPNO BODOVA (nastava+zav.ispit) 5 100
Datumi kolokvija 8. nastavni temin i 15. nastavni termin
Datumi ispitnih rokova Prema objavljenom rasporedu

IV. TJEDNI PLAN NASTAVE

Predavanja
Tjedan Tema
1. Uvodno predavanje/ Nasljeđe ranog novog vijeka i ulazak u novo doba. Proces hrvatske nacionalne integracije.
2. „Hrvatski narodni prepodrod“ ili „Ilirski pokret“? Državotvorna promišljanja iliraca.
3. Svjetonazorske i programske razlike na početku stranačkog života u hrvatskim zemljama.
4. 1848. Europski ideal o slobodi i jednakosti u odnosu prema hrvatskim zahtjevima i otporu zbog političkog obespravljivanja i nacionalnog odnarođivanja.
5. Hrvatska politička i gospodarska stvarnost u odnosu na Hrvatsko-ugarsku nagodbu 1868. godine.
6. Smisao ideje slavenske solidarnosti i političkih koncepcija austroslavizma.
7. Apsolutni hrvatski nacionalni identitet. Pravaška ideologija o samostalnoj hrvatskoj državi.
8. Katolički pokret. Ideologija „političkog hrvatstva“ i program „rekatolizacije“ društva – osnovica borbe za veći stupanj samostalnosti Hrvatske.
9. Stjepan Radić od zagovaratelja ideje o podunavskoj federaciji u Austro-Ugarskoj Monarhiji do konfederalizma u Kraljevini SHS.
10. Hrvatski ideolozi između Beča, Budimpešte i Beograda uoči i tijekom Prvog svjetskog rata.
11. Banovina Hrvatska u kontekstu ostvarenja hrvatskih državotvornih ciljeva.
12. Hrvatske državotvorne koncepcije u ratnim prilikama 1941.-1945.
13. Održanje hrvatske državotvorne ideje unatoč totalitarizmima 20. stoljeća (fašizma, nacional-socijalizma i komunizma)
14. Hrvatsko pitanje u socijalističkoj Jugoslaviji.
15. Zaključno predavanje.
Seminari
Tjedan Tema
1. Djelovanje hrvatskih društvenih i političkih elita poglavito Hrvatskog sabora od 1790. do preporodnog razdoblja u kontekstu naglašenih pokušaja mađarizacije hrvatskog prostora.
2. Značaj i uloga hrvatskog svećenstva poglavito župničkog u kontekstu hrvatske nacionalne integracije. Fra Andrija Kačić Miošić i njegov „Razgovor ugodni naroda slovinskoga“
3. Protonotar Kraljevstva Josip Kušević – Prva tiskana zbirka hrvatskoga državnog prava.
4. Nacionalno – politički programski spisi iliraca ( Ivan Derkos – Genius patriae“, Janko Drašković - „Disertatia“, Ljudevit Vukotinović – „Ilirisam i kroatizam“)
5. Ljudevit Gaj. Klasifikacija južnoslavenskih jezika i naroda u vrijeme nastanka “Kratke osnove horvatsko-slavenskoga pravopisanja” iz 1830. godine. „Novine Horvatzke, Slavonzke y Dalmatinzke“ i „Danicza“
6. Historiografskom argumentacijom protiv mađarskog ekspanzionizma – Ivan Kukuljević. U obranu hrvatskog narodnog identiteta i municipalnih prava političkim djelovanjem i vojnom silom – ban Josip Jelačić.
7. Austroslavistička promišljanja u hrvatskoj politici. Društveno djelovanje i politička promišljanja biskupa Josipa Jurja Strossmayera u skladu s ondašnjim geopolitičkim okruženjem.
8. Kolokvij u terminu seminara
9. Značaj Hrvatskog sabora 1861. godine i ban Josip Šokčević
10. Politička i društvena misao Ante Starčevića. Hrvatska nacionalna i politička misao don Mihovila Pavlinovića.
11. Modernizacija institucija i načela vladanja za bana Ivana Mažuranića. Integracija hrvatskog prostora.
12. Ideja hrvatsko-srpskog narodnog jedinstva. Provoditelji, ishodišta, ciljevi, metodologija.
13. Javna djelatnost i značenje krčkog biskupa Antuna Mahnića
14. Pitanje pripadnosti Bosne i Hercegovine. Fran Supilo, Ivo Pilar i Milan Šufflay. Prvi svjetski rat i Hrvati. Hrvatski otpor Kraljevini SHS i Kraljevini Jugoslaviji.
15. Kolokvij u terminu seminara.