Detaljni izvedbeni plan

Akademska godina 2014. / 2015. Semestar Ljetni
Studij Preddiplomski sveučilišni studij povijesti Godina
studija
1.

I. OSNOVNI PODACI O PREDMETU

Naziv predmeta Hrvatske zemlje: 16. - 18. stoljeće
Kratica predmeta POVP2-3 Šifra predmeta 111938
Status predmeta Izborni ECTS bodovi 4
Preduvjeti za upis predmeta Nema
Ukupno opterećenje predmeta
Vrsta nastave Ukupno sati
Predavanja 30
Seminari 15
Mjesto i vrijeme održavanja nastave HKS – prema objavljenom rasporedu

II. NASTAVNO OSOBLJE

Nositelj predmeta
Ime i prezime Ivan Bulić
Akademski stupanj Doktor znanosti Zvanje Docent
Kontakt e-mail ivan.bulic@unicath.hr Telefon +385 (1) 3706 638
Konzultacije Prema objavljenom rasporedu
Suradnici na predmetu
Ime i prezime Valentina Janković
Akademski stupanj Doktor znanosti Zvanje Viši asistent
Kontakt e-mail valentina.jankovic@unicath.hr Telefon +385 (1) 3706 676
Konzultacije Prema objavljenom rasporedu

III. DETALJNI PODACI O PREDMETU

Jezik na kojem se nastava održava Hrvatski
Opis
predmeta

Ciljevi: Upoznati studente s osnovnim društveno–kulturnim fenomenima i procesima u ranonovovjekovnoj Hrvatskoj. Osposobiti ih za kritičko i interpretacijsko razumijevanje predmetnog razdoblja i produbljeno povijesno razmišljanje uopće. U okviru seminarske nastave cilj je osposobiti studente za samostalan rad s referentnom literaturom i manje zahtjevnom izvornom građom, kao i razviti pismene i usmene prezentacijske vještine.
Sadržaj: Predmet kronološki obuhvaća razdoblje od osmanlijskih osvajanja Hrvatskih prostora u 16. stoljeću do modernizacijskih reformi Josipa II. Uz tumačenje navedene periodizacije najprije je potrebno upoznati studente s događajnim okvirom i pojmovnim aparatom koji će poslužiti kao polazište za daljnje spoznaje. Kako je u tom razdoblju hrvatski prostor bio razjedinjen kroz različite političke, društvene i kulturne sustave (Banska Hrvatska, Vojna krajina, mletačka Dalmacija, Dubrovnik, Istra i prostor pod osmanlijskom upravom), potrebno je istaknuti i komparativno raščlaniti posebnosti društveno–kulturnog razvoja koje proizlaze iz te podijeljenosti. Isto tako valja naznačiti i one događaje i procese koji su nadilazili političku i prostornu razjedinjenost te koji su pridonosili stvaranju cjelovitog hrvatskog identiteta, a mogu se specificirati sljedećim sadržajnim okvirom: politička podijeljenost hrvatskih zemalja u 16., 17. i 18. stoljeću, uprava i društveno ustrojstvo na hrvatskom prostoru, demografska slika novovjekovne Hrvatske, etničke i vjerske promjene u strukturi stanovništva, gospodarska obilježja ranog novovjekovnog razdoblja, društvene elite i njihovo značenje, dinamika socijalnih odnosa, modernizacijske reforme, urbani razvoj Hrvatske, kulturno stvaralaštvo u novovjekovnoj Hrvatskoj, građanska kultura i kultura društvenih elita, kontinuitet i diskontinuitet u ranom novom vijeku, kompleksnost historiografskog pojmovlja hrvatskog ranog novovjekovlja (apsolutizam, refeudalizacija, prosvjetiteljstvo).

 

Očekivani ishodi
učenja na razini
predmeta
1. Ovladati temeljnim historiografskim pojmovima hrvatske povijest ranoga novog vijeka 2. Prepoznati temeljne političke, društvene i kulturne procese koji su obilježili hrvatsku povijest navedenog razdoblja 3. Prepoznati hijerarhiju povijesnih čimbenika i razložiti kauzalnost povijesnih procesa 4. Razlikovati posebnosti proizašle iz razjedinjenost hrvatskog prostora u ranom novom vijeku, ali i objedinjavajuće faktore 5. Kritički analizirati i interpretirati izvore, znanstvenu i stručnu literaturu 6. Napisati jasan i strukturiran pismeni rad 7. Održati jasno i strukturirano usmeno izlaganje 8. Aktivno i argumentirano sudjelovati u raspravi 9. Pridržavati se etičkih načela u radu
Literatura
Obvezna

Povijest Hrvata. Od kraja 15. stoljeća do kraja Prvoga svjetskog rata, druga knjiga (gl. ur. M. Valentić i L.Čoralić), Zagreb 2005., str. 3-341.; N. Budak, Hrvatska i Slavonija u ranome novom vijeku, Zagreb 2007., str. 14-50.; J. Vrandečić, M. Bertoša, Dalmacija, Dubrovnik i Istra u ranome novom vijeku, Zagreb 2007., str. 9-74.

Dopunska

Hrvatska i Europa: kultura, znanost i umjetnost, sv. 3. Barok i prosvjetiteljstvo XVII. i XVIII. stoljeće (ur. Ivan Golub), Zagreb 2003.; J. Adamček, „Ekonomsko-društveni razvoj u Hrvatskoj i Slavoniji u 18. stoljeću“ u: Društveni razvoj u Hrvatskoj od 16. do početka 20. stoljeća (ur. Mirjana Gross), Zagreb 1981., str. 59-82.;F. Šanjek, Kršćanstvo na hrvatskom prostoru: pregled religiozne povijesti Hrvata 7.-20. stoljeće, Zagreb 1996.; J. Adamček, Agrarni odnosi u Hrvatskoj od sredine XV. do kraja XVII. stoljeća, Zagreb 1980.; I. Karaman, Privredni život Banske Hrvatske od 1700. do 1850., Zagreb 1989.; M.Kruhek, Krajiške utvrde i obrana Hrvatskog Kraljevstva tijekom 16. stoljeća, Zagreb 1995.; Ž. Holjevac, N. Moačanin, Hrvatsko-slavonska Vojna krajina i Hrvati pod vlašću Osmanskoga Carstva u ranome novom vijeku, Zagreb 2007.; A. Mijatović, Zrinsko-frankopanska urota, Zagreb 1992.; L. Čoralić, U gradu svetoga Marka: povijest hrvatske zajednice u Mletcima, Zagreb 2001.; V. Foretić, Povijest Dubrovnika do 1808., sv. 2. Od 1526. do 1808., Zagreb 1980.; M. Bertoša, Istra: Doba Venecije (XVI.-XVIII. stoljeće), Pula 1995.; N. Budak, M. Strecha, Ž. Krušelj, Habsburzi i Hrvati, Zagreb 2003.

Način ispitivanja i ocjenjivanja
Polaže seDa Isključivo kontinuirano praćenje nastaveNe Ulazi u prosjekDa
Preduvjeti za dobivanje
potpisa i polaganje
završnog ispita
  1. Redovito pohađanje nastave – prisutnost na najmanje 70% nastave prema studijskom programu i izvedbenom nastavnom planu;
  2. Uredno izvršene seminarske obveze – pripremljeno izlaganje te predana pisana verzija seminarskoga rada;
  3. Stjecanje minimalnog uspjeha od 35% tijekom nastave kroz zadane nastavne aktivnosti – kumulativno ostvareno putem seminarskih obveza i dva kolokvija.
Način polaganja ispita
  1. Nastavne aktivnosti – seminarske obveze; 1. kolokvij (pismeni) i 2. kolokvij (pismeni)
  2. Završni ispit (usmeni).

 

Način ocjenjivanja

Brojčana ljestvica ocjenjivanja studentskog rada:

nedovoljan (1) – 0-49,9%
dovoljan (2) – 50–64,9%
dobar (3) – 65–79,9%
vrlo dobar (4) – 80–89,9%
izvrstan (5) – 90% i više

Način stjecanja ocjene:

a) Nastavne aktivnosti – 70% ocjene

seminarske obveze -20%
1. kolokvij – 25%
2. kolokvij – 25%

b) Završni ispit – 30% ocjene

usmeni ispit – 30% (za prolaz je nužno riješiti 50% ispita)

Detaljan prikaz ocjenjivanja unutar Europskoga sustava za prijenos bodova
VRSTA AKTIVNOSTI ECTS bodovi - koeficijent
opterećenja studenata
UDIO
OCJENE

(%)
Pohađanje nastave 1.2 0
Kolokvij-međuispit 0.7 25
Kolokvij-međuispit 0.7 25
Seminarski rad 0.6 20
Ukupno tijekom nastave 3.2 70
Završni ispit 0.8 30
UKUPNO BODOVA (nastava+zav.ispit) 4 100
Datumi kolokvija 7. i 13. nastavni termin
Datumi ispitnih rokova Prema objavljenom rasporedu

IV. TJEDNI PLAN NASTAVE

Predavanja
Tjedan Tema
1. Uvod u predmet. Periodizacija i događaji koji obilježavaju razdoblje ranoga novog vijeka u hrvatskoj povijesti. Predstavljanje plana i programa rada, pojašnjenje studentskih obveza i literature te pojašnjenje sustava ocjenjivanja.
2. „Stogodišnji“ hrvatsko-osmanlijski rat i dolazak Habsburga na hrvatsko-ugarsko prijestolje
3. Ostaci ostataka i politička podjela hrvatskih zemalja u 16. stoljeću
4. Gospodarske, socijalne i kulturne prilike na hrvatskome prostoru u 16. stoljeću
5. Habsburško-osmanlijski ratovi na području hrvatskih zemalja u 17. stoljeću
6. Urota protiv apsolutizma
7. Dubrovačka Republika, Dalmacija i Istra u 17. stoljeću
8. Vojna krajina u 16. i 17. stoljeću – obrambeni sustav i socijalne prilike
9. Osmanlijska vlast u Bosni i u hrvatskim zemljama
10. Političke i općedruštvene prilike u hrvatskim zemljama u prvoj polovici 18. stoljeća
11. Živjeti u doba Marije Terezije – socijalne promjene, upravne i gospodarske reforme
12. Prosvijećeni apsolutizma u vrijeme Josipa II. Dubrovačka Republika, Dalmacija i Istra u 18. stoljeću
13. Barok u umjetnosti i kulturi. Znanost i školstvo na hrvatskom prostoru u ranome novom vijeku
14. Hrvatska dočekuje 19. stoljeće. Hrvatski prostor u vrijeme Francuske revolucije i u Napoleonovo doba
15. Zaključno predavanje
Seminari
Tjedan Tema
1. Uvod u seminar. Upute o načinu rada i predstavljanje tema
2. U obrani domovine – knez Bernardin Frankapan Modruški i njegov Oratio pro Croatia
3. Živjeti u Dubrovniku u Gučetićevo vrijeme – Nikola Vitov Gučetić i Upravljanje obitelji
4. Frane Petrić i Faust Vrančić – znanstvenici i mislioci novoga doba. Matija Vlačić Ilirik i Stjepan Konzul Istranin – odjeci refomacije u Hrvatskoj
5. Ivan Lučić Lucius i Juraj Rattkay – dva hrvatska povjesničara
6. Značaj obitelji Zrinski i Frankapan u kulturnom i gospodarskom životu Hrvatske
7. Kolokvij
8. Borbe senjskih uskoka
9. Markantun de Dominis i Juraj Križanić – dva neshvaćena protagonista hrvatske i svjetske politike i znanosti
10. Pavao Ritter Vitezović – središnja ličnost hrvatske publicistike i kulture na prijelazu stoljeća
11. Baltazar Adam Krčelić i njegovo doba
12. Zapisi s putovanja po Hrvatskoj. Alberto Fortis i njegov Put po Dalmaciji te dnevnički zapisi Josipa II.
13. Kolokvij
14. Uloga Družbe Isusove u hrvatskoj književnosti, školstvu i znanosti. Hrvatski misionar Juraj Mulih i znanstvenik Josip Ruđer Bošković Iz dnevničkih i memoarskih zapisa o životu na početku novoga stoljeća. Maksimilijan Vrhovac Diarium i Adam Oršić Uspomene Adama grofa Oršića Slavetičkoga od godine 1725. do godine 1814.
15. Zaključni seminar