Detaljni izvedbeni plan

Akademska godina 2014. / 2015. Semestar Ljetni
Studij Preddiplomski sveučilišni studij povijesti Godina
studija
3.

I. OSNOVNI PODACI O PREDMETU

Naziv predmeta Povijest zapadne duhovnosti
Kratica predmeta POVP6–1 Šifra predmeta 97995
Status predmeta Izborni ECTS bodovi 4
Preduvjeti za upis predmeta Nema
Ukupno opterećenje predmeta
Vrsta nastave Ukupno sati
Predavanja 30
Seminari 15
Mjesto i vrijeme održavanja nastave HKS – prema objavljenom rasporedu

II. NASTAVNO OSOBLJE

Nositelj predmeta
Ime i prezime Željko Tanjić
Akademski stupanj Doktor znanosti Zvanje Izvanredni profesor
Kontakt e-mail rektor@unicath.hr Telefon +385 (1) 3706 624
Konzultacije Prema objavljenom rasporedu
Suradnici na predmetu
Ime i prezime Dražen Marija Vargašević
Akademski stupanj Doktor znanosti Zvanje Viši asistent
Kontakt e-mail bdrazenMarija@unicath.hr Telefon +385 (1) 4500 500
Konzultacije Prema objavljenom rasporedu
Suradnici na predmetu
Ime i prezime Tomislav Matić
Akademski stupanj Profesor povijesti i filozofije Zvanje Asistent
Kontakt e-mail tomislav.matic@unicath.hr Telefon +385 (1) 3706 667
Konzultacije Prema objavljenom rasporedu

III. DETALJNI PODACI O PREDMETU

Jezik na kojem se nastava održava Hrvatski
Opis
predmeta

Ciljevi: Upoznati studente s dinamikom i glavnim smjerovima zapadne duhovne baštine te s međusobnim prožimanjem duhovnosti i drugih društvenih dimenzija tijekom stoljeća. Sadržaj: Novost kršćanstva sastoji se i u tome što je ponudilo čvrst okvir za razumijevanje svijeta i odnosa ljudskog bića (kršćanina) prema njemu. Iz tog razumijevanja i odnosa iznikla je specifična duhovnost koja se oslanja na Božju objavu u Isusu Kristu, kako se očituje u Isusovom propovijedanju i djelovanju a zatim kako se razvija kroz propovijedanje i djelovanje Isusovih apostola, osobito sv. Pavla. No kršćanska duhovnost crpi svoju sadržaj iz dodatnih dvaju izvora: židovske tradicije i grčke mudrosti. Tijekom stoljeća osmišljavanje svijeta događalo se na relaciji novih “ponuda” i kršćanske duhovne tradicije. Studenti će kroz kolegij biti upoznati: s duhovnom tradicijom crkvenih otaca, istočnog i zapadnog monaštva, s transformacijom duhovnoga nasljeđa novih “primitivnih” doseljenika, s duhovnošću novih redova, s intelektualnom njemačkom duhovnošću 14. st., s iberijskom duhovnošću 16. st. i modernim pokušajima duhovnog osmišljavanja svijeta. Dotaknut ćemo i najvažnije dimenzije bizantske duhovnosti, kao i protestantske.

Očekivani ishodi
učenja na razini
predmeta
1. Oslanjajući se na sadržaj ovog kolegija, ali i na teološko znanje ranije stečeno na HKS-u, prepoznati specifičnost duhovne čovjekove dimenzije u judeokršćanskom ozračju i posljedice takve specifičnosti na promatranje povijesti. 2. Naučiti na znanstveno diferencirani i bezpredrasudni način u plodnoj napetosti zajedno držati razinu historiografskog fakticiteta i nadnaravne (objaviteljske) sastavnice u promatranju povijesnih fenomena. 3. U očitovanjima duhovnih pravaca vezanim za određeno povijesno razdoblje prepoznati kvalitativne civilizacijske iskorake kao svevremenu stečevinu s trajnim potencijalom aktualizacije. 4. Kroz razumijevanje duhovnih velikana naučiti vrjednovati doprinos življenoga Evanđelja za promicanje dostojanstva ljudske osobe, porast kulture, suživot u različitosti i izgradnju mira među narodima. 5. Kroz razvijanje senzibiliteta za percepciju duhovnog iskustva osposobiti se za izbjegavanje ideološkog pristupa i instrumentalizacije u promatranju i tumačenju postupaka učinjenih s vjerničkom motivacijom (osobito u odnosu na srednji vijek). 6. Uočiti povijesni 'novum' pojavka kršćanstva i razloge drastičnih kontrasta između miroljubivih kršćana i „tolerantnih“ Rimljana, kao i kasnijih marginalizacija duhovnih ljudi. Uočiti značaj kontakta s Biblijom, crkvenih službi, sakramenata i pučke pobožnosti. 7. Prepoznavati i promišljati nadnaravne odgovore na potrebe povijesnih epoha kroz rađanje i obnove monaštva, redovništva i laičkih pokreta. 8. Prepoznati konfesionalnu srodnost katoličanstva, protestantizma i pravoslavlja i otvoriti se za predviđanje daljnjih povijesnih tijekova. 9. Vježbati se u senzibilitetu za promatranje aktualnih događaja iz motrišta integralnog razumijevanja ljudi i zajednica (tjelesna, duševna i duhovna dimenzija). 10. Što više gore navedenih sastavnica ugraditi u seminarski rad.
Literatura
Obvezna

Franjo, Radost evanđelja (Evangelii gaudium), Zagreb 2014. (br. 1.-49.); A. Franzen, Pregled povijesti Crkve, Zagreb 2004.; Benedikt XVI., Kateheze na općim audijencijama, od 2006. nadalje (http://www.vatican.va/holy_father/benedict_xvi/audiences/2006/index_it.htm); T. Z. Tenšek, Asketsko–monaška duhovnost otačkog razdoblja. Počeci i razvoj kršćanskog asketizma i monaštva do svetog Benedikta, Zagreb 2003.; J. Leclercq, F. Vanderbroucke, L. Bouyer, The Spirituality of the Middle Ages, Seabury Press, New York 1968.; Monah Dorotej, Povijest monaštva, Split 2006.; The Oxford Illustrated History of Christianity (J. McManners, ur.), Oxford–New York 1990.; N. Vukoja, Povijest novovjeke duhovnosti, Zagreb 2004.; M. Kardamakis, Pravoslavna duhovnost, Hilandar 1996.

Dopunska

I. A. Matanić, Uvod u duhovnost, Zagreb 1994.; G. Walter, Fenomenologija mistike, Split 1985.; Origen, Počela, Split 1985.; Aurelije Augustin, Ispovijesti, Zagreb 2010.; Sveti Atanazije, Život svetog Antuna Pustinjaka, Zagreb 1985.; Z. Tenšek, Redovnička pravila (Pravilo sv. Benedikta), Zagreb 1985.; J. R. Moorman (ur.), Novi cvjetići Svetoga Franje: zbirka ranih dosad neprevedenih priča o Svetome Franji Asiškome, Zagreb 1995.; Eckhart, Knjiga božanske utjehe, Zagreb 1989.; Sv. Ignacije Loyolski, Načela duhovnosti (Duhovne vježbe), Split 2008.; Sv. Ivan od Križa, Tamna noć, Split 1997.; Sv. Terezija Avilska, Zamak duše, Zagreb 1985.; Sv. Terezija od Djeteta Isusa, Povijest jedne duše, Zagreb 2005. Drugi vatikanski koncil, Gaudium et spes, Zagreb 2008.

Način ispitivanja i ocjenjivanja
Polaže seDa Isključivo kontinuirano praćenje nastaveNe Ulazi u prosjekDa
Preduvjeti za dobivanje
potpisa i polaganje
završnog ispita
  • Redovito pohađanje nastave – prisutnost na najmanje 70% nastave prema studijskom programu i izvedbenom nastavnom planu.
  • Uredno izvršene seminarske obveze – pripremljeno izlaganje te predana pisana verzija.
  • Stjecanje minimalnog uspjeha od 35% tijekom nastave unutar zadanih nastavnih aktivnosti – kumulativno ostvareno na aktivnostima na nastavi, kolokviju i seminaru.
Način polaganja ispita

1) Nastavne aktivnosti – seminarske obveze; kolokvij (pismeni) i aktivno sudjelovanje na nastavi;

2) završni ispit (usmeni) 

 

Način ocjenjivanja

Ocjenjivanja studentskog rada se izvršava prema sljedećoj bodovnoj ljestvici:

nedovoljan (1) – 0-49,9%

dovoljan (2) – 50–64,9%

dobar (3) – 65–79,9%

vrlo dobar (4) – 80–89,9%

izvrstan (5) – 90% i više

Detaljan prikaz ocjenjivanja unutar Europskoga sustava za prijenos bodova
VRSTA AKTIVNOSTI ECTS bodovi - koeficijent
opterećenja studenata
UDIO
OCJENE

(%)
Pohađanje nastave 1.2 0
Kolokvij-međuispit 0.8 30
Seminarski rad 0.8 30
Aktivnost na nastavi 0.4 10
Ukupno tijekom nastave 3.2 70
Završni ispit 0.8 30
UKUPNO BODOVA (nastava+zav.ispit) 4 100
Datumi kolokvija 7. nastavni termin.
Datumi ispitnih rokova Prema objavljenom rasporedu

IV. TJEDNI PLAN NASTAVE

Predavanja
Tjedan Tema
1. Uvod u duhovnost i povijest duhovnosti. Post–apostolsko razdoblje. Duhovnost mučeništva do 313. g.
2. Patrističko razdoblje. Kontemplativna mudrost (4.–7.st.). Duhovna tradicija crkvenih otaca.
3. Istočno i zapadno monaštvo.
4. Pad Rimskoga carstva, dolazak novih naroda i preobrazba njihovoga duhovnog nasljeđa.
5. Pučka duhovnost i obnovljeno monaštvo (7.–16.st.) u srednjem vijeku.
6. Duhovnost novih redova (13.–16.st.)
7. Kolokvij.
8. Intelektualna njemačka duhovnost 14. st.
9. Doba reformi (14.–17.st.). Protestantska duhovnost.
10. Iberijska duhovnost 16. st.
11. Duhovnost moderne (16.–20.st.)
12. Moderni pokušaji duhovnog osmišljavanja svijeta (1).
13. Moderni pokušaji duhovnog osmišljavanja svijeta (2). Suvremena duhovnost.
14. Pravoslavna duhovnost.
15. Rekapitulacija.
Seminari
Tjedan Tema
1. Podjela seminarskih tema Rasprava o tekstovima: 1. Radosna vijest Isusa Krista – vrelo zapadne duhovnosti: Izabrani odlomci Evanđelja ili 2. Rađanje kršćanske zajednice u apostolskom razdoblju: Prva poslanica sv. Pavla Korinćanima.
2. 1. Kršćanski moral u post-apostolskom razdoblju. Herma. 2. Razvoj kršćanskog vjerskog učenja i mučeništvo. Euzebije iz Cezareje.
3. Predestinacija, grijeh i milost. Sv. Augustin.
4. 1. Ora et labora. Sv. Benedikt. 2. Arijanci, pravovjerci i pogani – sukobi i suživot. Grgur Tourski.
5. Duhovnost u životima srednjovjekovnih ljudi. Guibert Nogentski.
6. Siromaštvo kao oblik pobožnosti. Sv. Franjo.
7. Kolokvij.
8. Humanizam i kršćanstvo. Nikola Kuzanski.
9. 1. Kriza vjerskih rituala i produbljivanje osobnog iskustva Boga. Martin Luther i sv. Ivan od Križa. 2. Sv. Terezija Avilska u kontekstu Tridentskog koncila.
10. Isusovačka duhovnost i jansenizam. Dvije perspektive. Sv. Ignacije Loyolski i Blaise Pascal.
11. 1. Marijanska mistika: duhovnost posvete (dijakronički prikaz). 2. Naglasak na Božjoj ljubavi i milosrđu kao središtu kršćanstva (17. -20. st.)
12. 1. Viđenje različitih oblika duhovnosti u 19. stoljeću. John Henry Newman. 2. Mali put sv. Terezije od Djeteta Isusa.
13. 1. Suvremena katolička duhovnost: koncilska obnova. 2. Suvremena katolička duhovnost: kršćani u pokretu.
14. Koptski pravoslavni obredi. Shenouda III.
15. Rekapitulacija.