Detaljni izvedbeni plan

Akademska godina 2014. / 2015. Semestar Ljetni
Studij Preddiplomski sveučilišni studij sociologije Godina
studija
1.

I. OSNOVNI PODACI O PREDMETU

Naziv predmeta Temeljni pristupi u analizi modernog društva i modernizacije
Kratica predmeta SOCP2-2 Šifra predmeta 97886
Status predmeta Izborni ECTS bodovi 5
Preduvjeti za upis predmeta Nema
Ukupno opterećenje predmeta
Vrsta nastave Ukupno sati
Predavanja 30
Seminari 30
Mjesto i vrijeme održavanja nastave HKS – prema objavljenom rasporedu

II. NASTAVNO OSOBLJE

Nositelj predmeta
Ime i prezime Drago Čengić
Akademski stupanj Doktor znanosti Zvanje Redoviti profesor
Kontakt e-mail drago.cengic@pilar.hr Telefon +385 (1) 4886 808
Konzultacije Prema objavljenom rasporedu
Suradnici na predmetu
Ime i prezime Jeronim Dorotić
Akademski stupanj Master of Arts; Sveučilišni specijalist europskih studija Zvanje Asistent
Kontakt e-mail jeronim.dorotic@unicath.hr Telefon +385 (1) 370 6601
Konzultacije Prema objavljenom rasporedu

III. DETALJNI PODACI O PREDMETU

Jezik na kojem se nastava održava Hrvatski
Opis
predmeta

Ciljevi predmeta:

Produbiti poznavanje i razumijevanje osnovnih sociologijskih pojmova, koncepata, teorijskih i istraživačkih pristupa modernom društvu i modernizaciji.

Sadržaj predmeta:

Predavanja: analiza markantnih primjera sociologijske analize modernog društva i modernizacije na prijelazu iz 20. u 21. stoljeće, na primjerima relevantnih ideja i djela M. Webera, T. Parsonsa, A. Giddensa, U. Becka, A. Tourainea, M. Castellsa. Problemi fenomenologije (kasno)modernog društva, refleksivne modernizacije i rekonceptualizacije sociologije, (ne)postojanja postmodernog društva, društva rizika, subpolitike, devastacije okoliša, novih društvenih pokreta kao agensa učinkovitije politike, mrežnog društva i umrežavanja svijeta, globalizacije i ugrožavanja nacionalnih i pojedinačnih identiteta.

Seminar: analiziranje najvažnijih tema kolegija, s naglaskom na razvijanju osjećaja za sociologijsko razumijevanje i analizu zadane teorijske građe i društvene zbilje. Studenti u seminaru sudjeluju izravno, u raspravi, te kraćim pismenim prilozima i izradbom kraćeg seminarskog rada.

Timski rad: studenti će izabrati jednu od ponuđenih tema unutar kategorija A) terenske nastave (a. posjet aktualnim događanjima u Zagrebu; b. prepoznavanje znakova modernosti i postmodernosti u Zagrebu) i B) vježbi (a. analiza dokumentarnih ili igranih filmova) – na temelju čega će morati izraditi jednu grupnu usmenu prezentaciju u Power Point-u. Na ovaj način se od studenata očekuje da nastave razvijati sluh za prepoznavanje znakova modernosti i postmodernosti u sredini u kojoj žive te da samostalno razvijaju istraživački interes na širokom području socioloških tema.

Očekivani ishodi
učenja na razini
predmeta
Razlikovati i produbiti poznavanje i razumijevanje osnovnih sociologijskih pojmova, koncepata, teorijskih i istraživačkih pristupa modernom društvu i modernizaciji. Interpretirati primjere sociologijske analize modernog društva i modernizacije na prijelazu iz 20. u 21. stoljeće, na primjerima relevantnih autora. Diskutirati o društvenim procesima i društvenim promjenama u modernom dobu. Analizirati i sažeti glavne ideje domaćih i stranih autora koji se bave pitanjima modernizacije.
Literatura
Obvezna

Zeman, Z. (2004). Autonomija i odgođena apokalipsa. Sociologijske teorije modernosti i modernizacije. Zagreb: Hrvatska sveučilišna naklada. (izabrana poglavlja); Giddens, A. (2007). Sociologija. Zagreb: Nakladni zavod Globus. (poglavlja: 3. Svijet u promjeni, 48-77.; 12. Moderne organizacije, 344-371.) ; Beck, U., Grande i E. (2006.). Kozmopolitska Europa – društvo i politika u drugoj moderni. Zagreb: Školska knjiga. (izabrana poglavlja) ; Vercellone, C. (2007). Kognitivni kapitalizam. Zagreb: Politička kultura. (izabrana poglavlja) ; Inglehart, R. i Welzel, C. (2007). Modernizacija, kulturna promjena i demokracija. Zagreb: Politička kultura. (izabrana poglavlja) ; Castells, M. (2000). Uspon umreženog društva. Zagreb: Golden Marketing. (poglavlja: 1. Revolucija informacijske tehnologije; 2) Informacijska ekonomija i proces globalizacije). 

Dopunska

Rogić, I. (2000). Tehnika i samostalnost. Okvir za sliku treće hrvatske modernizacije. Zagreb: Hrvatska sveučilišna naklada. ; Beck, U. (1996). O zastarijevanju društveno znanstvenih pojmova. Osnove teorije refleksivne modernizacije. Socijalna ekologija, Vol. 5, No. 1: 83-99. ; Katunarić, V. (1996). Zbunjujući sugovornik: postmoderne teorije društva. Socijalna ekologija, Vol. 4, No. 1: 35-52. ; Kalanj R. (1994). Postmoderna situacija i ekološka kriza. Socijalna ekologija, Vol. 3, No. 1: 17-26. ; Kalanj, R. (1994). Modernost i napredak. Zagreb: Antibarbarus. ; Katunarić, V. (1994). Labirint evolucije. Hrvatsko sociološko društvo, Zavod za sociologiju Filozofskog fakulteta u Zagrebu: Zagreb. ; Krishan, K. (1998). The Rise of Modern Society. Aspects of the Social and Political Development of the West. Oxford: Basil Blackwell. ; Giddens, A. (1990). The Consequences of Modernity. Stanford, California: Stanford University Press. (izabrana poglavlja) ; Beck, U., Giddens, A. i Lash, S., ur. (1994). Reflexive Modernization. Stanford, California: Stanford University Press. (izabrana poglavlja).

Način ispitivanja i ocjenjivanja
Polaže seDa Isključivo kontinuirano praćenje nastaveNe Ulazi u prosjekDa
Preduvjeti za dobivanje
potpisa i polaganje
završnog ispita

1. Redovito pohađanje nastave

– prisutnost na najmanje 70% nastave prema studijskom programu i izvedbenom nastavnom
planu;

2. Uredno izvršene seminarske obveze i obaveze vježbi/terenske nastave

– individualni pisani seminarski rad i izlaganje, te pripremljeno i izloženo grupno izlaganje;

3. Stjecanje minimalnog uspjeha od 35% tijekom nastave unutar zadanih nastavnih aktivnosti

– kumulativno ostvareno na seminarskom izlaganju i na dva kolokvija.

Način polaganja ispita

Kontinuirano vrednovanje studentskog rada kroz:

1) Nastavne aktivnosti

– seminarsko izlaganje; izlaganje/prezentaciju iz kombinacije terenske nastave i vježbi; 1. kolokvij (pismeni) i 2. kolokvij (pismeni)

2) Završni ispit (usmeni).

– minimum za prolaz je 50% ocjene.

Način ocjenjivanja

Brojčana ljestvica ocjenjivanja studentskog rada je temeljena na bazi 100 bodova:

  • dovoljan (2) – 50-64% bodova
  • dobar (3) – 65-79% bodova
  • vrlo dobar (4) – 80-89% bodova
  • izvrstan (5) – 90% i više bodova

Način stjecanja bodova:

a) Nastavne aktivnosti – 70% ocjene

1) seminarsko izlaganje – maks. 15 bodova (A Pismeni rad: a) struktura i sadržaj maks. 4 boda; b) tehničke propozicije i jezik maks. 3,5 boda / B Usmeno izlaganje: a) struktura i sadržaj maks. 4 boda; b) organizacija i jasnoća izlaganja 3,5 boda)

2) timski rad – maks. 15 bodova (fokus na zadanu temu maks. 5 bodova; poticanje na raspravu i kvaliteta odgovara na postavljena pitanja maks. 4 boda; organizacija i jasnoća u izlaganju maks. 3 boda; inovativnost i originalnost te povezanost s predavanjima maks. 3 boda) 

3) 1. kolokvij – maks. 20 bodova (7 pitanja, svako s različitim brojem bodova, do maksimalnih 20); 

4) 2. kolokvij – maks. 20 bodova (7 pitanja, svako s različitim brojem bodova, do maksimalnih 20); 

b) Završni ispit – 30% ocjene

5) Završni ispit – maks. 30 bodova (usmeni – za prolaz je nužno točno odgovoriti na 50% postavljenih pitanja, tj. osvojiti najmanje 15 od maksimalnih 30 bodova).

Detaljan prikaz ocjenjivanja unutar Europskoga sustava za prijenos bodova
VRSTA AKTIVNOSTI ECTS bodovi - koeficijent
opterećenja studenata
UDIO
OCJENE

(%)
Pohađanje nastave 1.5 0
Seminarsko izlaganje 0.5 15
Timski rad 0.5 15
Kolokvij-međuispit 0.7 20
Kolokvij-međuispit 0.7 20
Ukupno tijekom nastave 3.9 70
Završni ispit 1.1 30
UKUPNO BODOVA (nastava+zav.ispit) 5 100
Datumi kolokvija 1. kolokvij: 7. tjedan nastave ; 2. kolokvij: 14. tjedan nastave.
Datumi ispitnih rokova Prema objavljenom rasporedu

IV. TJEDNI PLAN NASTAVE

Predavanja
Tjedan Tema
1. Uvodno predavanje.
2. U. Beck: Ideja kozmopolitske Europe
3. U. Beck: Refleksivna modernizacija Europe
4. U. Beck: Europa kao društveni prostor
5. U. Beck: Strategije kozmopolitizacije Europe
6. U. Beck: Društveni konflikti u Europi
7. U. Beck: Što je globalizacija?
8. M. Castells: Revolucija informacijske tehnologije
9. M. Castells: Informacijska ekonomija i proces globalizacije
10. M. Castells: Umreženo poduzeće
11. M. Castells: Transformacija rada i zaposlenosti, 1.
12. M. Castells: Transformacija rada i zaposlenosti, 2.
13. M. Castells: Kultura stvarne virtualnosti
14. R. Inglehart: Teorija modernizacije i promjena vrednota
15. R. Inglehart: Institucije i demokratske vrijednosti
Seminari
Tjedan Tema
1. Uvodni seminar
2. Ideja kozmopolitske Europe
3. Refleksivna modernizacija Europe; Timski rad 1
4. Europa kao društveni prostor; Timski rad 2
5. Strategije kozmopolitizacije Europe; Timski rad 3
6. Društveni konflikti u Europi; Timski rad 4
7. Što je globalizacija?; Timski rad 5
8. Revolucija informacijske tehnologije; Timski rad 6
9. Informacijska ekonomija i proces globalizacije; Timski rad 7
10. Umreženo poduzeće; Timski rad 8
11. Transformacija rada i zaposlenosti, 1.; Timski rad 9
12. Transformacija rada i zaposlenosti, 2.; Timski rad 10
13. Modernizacija kao industrijalizacija i urbanizacija
14. Modernizacija kao birokratizacija
15. Likovi prve hrvatske modernizacije