Detaljni izvedbeni plan

Akademska godina 2014. / 2015. Semestar Zimski
Studij Preddiplomski sveučilišni studij povijesti Godina
studija
1.

I. OSNOVNI PODACI O PREDMETU

Naziv predmeta Uvod u teologiju
Kratica predmeta POVP1-9 Šifra predmeta 111931
Status predmeta Izborni ECTS bodovi 3
Preduvjeti za upis predmeta Nema
Ukupno opterećenje predmeta
Vrsta nastave Ukupno sati
Predavanja 30
Mjesto i vrijeme održavanja nastave HKS – prema objavljenom rasporedu

II. NASTAVNO OSOBLJE

Nositelj predmeta
Ime i prezime Željko Tanjić
Akademski stupanj Doktor znanosti Zvanje Izvanredni profesor
Kontakt e-mail rektor@unicath.hr Telefon +385 (1) 3706 644
Konzultacije Prema objavljenom rasporedu
Suradnici na predmetu
Ime i prezime Marijana Kompes
Akademski stupanj Doktor znanosti Zvanje Poslijedoktorand
Kontakt e-mail kompes.marijana@gmail.com Telefon +385 (1)
Konzultacije Prema objavljenom rasporedu
Suradnici na predmetu
Ime i prezime Valentina Kanić
Akademski stupanj Magistra Zvanje Asistentica
Kontakt e-mail valentina.kanic@unicath.hr Telefon +385 (1) 3706 690
Konzultacije Prema objavljenom rasporedu

III. DETALJNI PODACI O PREDMETU

Jezik na kojem se nastava održava Hrvatski
Opis
predmeta

Ciljevi: Upoznavanje osnovnih odrednica i temeljnih pojmova teologije kao znanosti i njezina suodnosa s drugim (poglavito humanističkim i društvenim) znanostima, s posebnim osvrtom na: a) izvore i metode unutar teoloških disciplina; b) odnos razuma i vjere; c) kršćansku objavu; d) crkveno učiteljstvo; e) raznolikost teoloških grana; f) teologiju i kršćansko življenje.

Sadržaj: Čovjek pred otajstvom (trojedinoga) Boga; povijest spasenja i povijest Objave; događaj Isusa Krista i ekleziološko očitovanje vjere; eshatološka pitanja. Stječe se mjerodavnost za teološko pristupanje zbilji unutar interdisciplinarnoga znanstvenoga govora; poznavanje temeljnih značajki govora o Bogu i glavne odrednice kršćanske vjere; prepoznavanje međusobne povezanosti istina vjere; primjenjivanje stečenoga teološkog znanja u osvjetljivanju i rješavanju suvremenih problema u društvu.

Očekivani ishodi
učenja na razini
predmeta
1) Objasniti novost i presudnost pojave Isusa iz Nazareta s obzirom na vjeru Izraela; 2) Shvatiti temeljnu poruku Evanđelja u izričitom odnosu prema Isusovoj osobi kroz Govor na gori, tumačenje prispodoba i Isusovo autodefiniranje te, ponajviše, kroz događaj Isusova otkupiteljskog žrtvenog sebedarja dovršenog Uskrsnućem i aniticipiranog Posljednjom večerom; 3) Rekapitulirajući dosad spomenuto, objasniti narav kršćanske objave i dinamiku autentične ljubavi, razumijevajući kršćanstvo upravo polazeći od osobe Isusa koji je Krist i od središnjosti ljubavi; 4) Predstaviti živote i poruke izabranih svetica i svetaca Katoličke Crkve s gledom na središnjost ljubavi; 5) Objasniti temeljni stav i sadržaj apostolske ispovijesti vjere u dinamičnom suodnosu sa zakonom slavljenja, moljenja i življenja; 6) Uočiti stupanj vjerodostojnosti kršćanske opcije i 7) s razumijevanjem pologa kršćanske vjere znati pružiti odgovore na neka aktualna pitanja.
Literatura
Obvezna

(s. d). Jeruzalemska Biblija. Zagreb: Kršćanska sadašnjost. (odabrani dijelovi) ; Augustin, A. (2010). Ispovijesti. Zagreb: Kršćanska sadašnjost (opcionalno: knjige VIII. i IX.) ; Benedikt XVI. (2006). Deus Caritas est. Zagreb: Kršćanska sadašnjost. (br. 1-18 = 20 str.) ; Benedikt XVI. (2007). Isus iz Nazareta I. Split: Verbum. (str. 63.-78.; 84.-88.; 91. 94.-95.; 103.-104.; 108.-109.; 112.; 195.-206.; 213.-222.; 268-269.; 276-279.; 286-292.; 325.-327.; 350.-359.) ; Benedikt XVI. (2011). Isus iz Nazareta II. Split: Verbum. (str. 105.-108.; 116.-137.; 195.-198.; dva podnaslova iz raspona stranica: 198.-219.; 219.-229.; 231.-255.;258.-264.; 272.-276.; 281.-286.) ; Franjo (2013), Svjetlo vjere (Lumen fidei). Zagreb: Kršćanska sadašnjost. (br. 23-36 = 18 str.); Franjo (2013) Radost evanđelja (Evangelii gaudium). Zagreb: Kršćanska sadašnjost. (br. 1-15 = 12 str.) ; Kasper, W. (1994). Bog Isusa Krista. Đakovo: U pravi trenutak. (str. 318.-320.; 324.-325.; 343-346.) ; Katekizam Katoličke crkve (1994). Zagreb: Hrvatska biskupska konferencija – Glas Koncila. (br. 198-267, 668-672, 688, 691, 737-739, 749-751, 753-757, 763, 776, 811, 812, 815, 823-824, 830, 837, 857, 865-870, 948, 954, 997-1001, 1010, 1062, 1064 = 30 str.) ; Katekizam Katoličke crkve. Kompendij (2006). Zagreb: Hrvatska biskupska konferencija – Verbum – Crkva u svijetu. (br. 3. i pregled sadržaja; br. 95-100= 3 str.) ; Kolodiejchuk, B. (ur.) (2009). Majka Terezija. Dođi, budi moje svjetlo: privatna pisma “Svetice iz Calcutte”. Split: Verbum. (opcionalno iz sljedeća tri raspona stranica: A: str. 11.-12.; 41.-52.; 58.-63.; 69.-73.; 97.-102.; 210.-211.; 226.-227.; 235.-236.; 255.; 278.-279.; 317.-319.; 337.; 341.; 343.-349.; 353.; 361.; 367.; 369.-372.; 387.-390.; 391.-406.; B: str. 27.-74.; C: str. 353.-390.) ; (s. d.) (1994). ; Ratzinger, J. (2007). Uvod u kršćanstvo. Zagreb: Kršćanska sadašnjost. (str. 300.-302.; 338.-339.; 340.-349.; 352.-353.) ; Sabotič, I., Tanjić, Ž. i Črpić, G. (ur.) (2007). Ivan Pavao II.: poslanje i djelovanje: zbornik radova sa simpozija održanog u Zagrebu 24. lipnja 2005. godine. Zagreb: Glas Koncila – Katolički bogoslovni fakultet Sveučilišta u Zagrebu – Centar za promicanje socijalnog nauka Crkve Hrvatske biskupske konferencije (opcionalno: str. 79.-83.; 85.-86.; 89.; 97.-100.; 112.-114.; 183.-189.; 206.-207.; 337.-342..; 347.-351.) ; Sv. Bernard (1984). O Mariji (ur. Marija od Presv. Srca) Split: Symposion. (str. 114.-127.) ; Terezija od Djeteta Isusa. (2005). Povijest jedne duše. Zagreb: Glas Koncila. (opcionalno: str. 180.-222.) ; Čelanski, B. (1977). Životopis i čudesa Sv.Franje Asiškog. Hrvatska franjevačka provincija sv. Ćirila i Metoda. (opcionalno cca 30 stranica) ; Uvod u kontekst židovstva Isusova vremena, interna skripta (= 10 str.)

Dopunska

Barton, J., Muddiman, J. (ur.). The Oxford Bible Commentary. Oxford–New York: Oxford University Press. ; Carolli, E. (ur.) (2006). Fonti francescane, Asiz: EFR. ; Drugi vatikanski koncil (2008). Gaudium et spes. Zagreb: Kršćanska sadašnjost. ; Feiner, J. i Löhrer, M. (ur.) (1967). Mysterium Salutis II: Grundriss heilsgeschichtlicher Dogmatik. Einsiedeln – Zürich – Köln: Benziger Verlag. ; Harrington, W. J. (1993). Uvod u Novi zavjet. Spomen ispunjenja. Zagreb: Kršćanska sadašnjost. ; Marion, J.-L. (2007). Il fenomeno erotico. Sei meditazioni. Siena: Cantagalli. ; Origene (2005).; Rahner, K., Grundkurs des Glaubens: Einführung in den Begriff des Christentums, Frieburg – Basel – Wien: Herder. ; Schönborn, C., Relazione di apertura al primo congresso mondiale sulla Divina Misericordia (http://www.worldapostoliccongressonmercy.org/IMG/pdf/Intro_Card_Schonborn.pdf) ; Thiessen, G. (1999). El Jesús histórico : manual. Salamanca: Sígueme. ; Von Balthasar, H. U. (1999). Samo je ljubav vjerodostojna, Zagreb: Kralj Krešimir.

Način ispitivanja i ocjenjivanja
Polaže seDa Isključivo kontinuirano praćenje nastaveNe Ulazi u prosjekDa
Preduvjeti za dobivanje
potpisa i polaganje
završnog ispita
  • Redovito pohađanje nastave – prisutnost na najmanje 70% nastave prema studijskom programu i izvedbenom nastavnom planu.
  • Uredno izvršene obveze – priprema teksta, sudjelovanje u raspravi i provjerama znanja, pravovremeno predan esej.
  • Stjecanje minimalnog uspjeha od 35% tijekom nastave unutar zadanih nastavnih aktivnosti – kumulativno ostvareno na aktivnostima na nastavi, kolokviju i eseju.
Način polaganja ispita

1)      Nastavne aktivnosti – 1 kolokvij – pismeni, aktivno sudjelovanje na nastavi, esej.

2.)     Završni ispit (usmeni).

Način ocjenjivanja

Ocjenjivanja studentskog rada se izvršava prema sljedećoj bodovnoj ljestvici:

nedovoljan (1) – 0-49,9%

dovoljan (2) – 50–64,9%

dobar (3) – 65–79,9%

vrlo dobar (4) – 80–89,9%

izvrstan (5) – 90% i više

 

Detaljan prikaz ocjenjivanja unutar Europskoga sustava za prijenos bodova
VRSTA AKTIVNOSTI ECTS bodovi - koeficijent
opterećenja studenata
UDIO
OCJENE

(%)
Pohađanje nastave 0.8 0
Kolokvij-međuispit 0.66 30
Esej 0.44 20
Aktivnost na nastavi 0.44 20
Ukupno tijekom nastave 2.34 70
Završni ispit 0.66 30
UKUPNO BODOVA (nastava+zav.ispit) 3 100
Datumi kolokvija 5. nastavni termin.
Datumi ispitnih rokova Prema objavljenom rasporedu

IV. TJEDNI PLAN NASTAVE

Predavanja
Tjedan Tema
1. Uvod u kolegij. Susret s kršćanstvom polazeći od osobe Isusa iz Nazareta I: Uvod u kontekst zidovstva Isusova vremena; O Evanđelju Kraljevstva Božjega.
2. Susret s kršćanstvom polazeći od osobe Isusa iz Nazareta II: Govor na gori (Blaženstva); Poruka prispodoba: narav i svrha prispodoba, prispodoba o dva brata i dobrom ocu – Lk 5,11-32.
3. Susret s kršćanstvom polazeći od osobe Isusa iz Nazareta III: Posljednja večera, Isusovo raspeće i ukop.
4. Susret s kršćanstvom polazeći od osobe Isusa iz Nazareta IV: Isusovo uskrsnuće od smrti; Isusove tvrdnje o sebi samome – „Ja jesam“.
5. Kolokvij
6. Velike teme Evanđelja po Ivanu i temeljno pojašnjenje kršćanske objave.
7. Susret s kršćanstvom polazeći od središnjosti ljubavi I: O fenomenu, pojmu i značaju ljubavi u odnosu na Evanđelje.
8. Susret s kršćanstvom polazeći od središnjosti ljubavi II: Marija iz Nazareta.
9. Susret s kršćanstvom polazeći od središnjosti ljubavi III: Sv. Augustin – govor o ljubavi kao središte otačkog razumijevanja kršćanstva (kontemplativna mudrost – intellectus amoris).
10. Susret s kršćanstvom polazeći od središnjosti ljubavi IV: Sv. Franjo – očitovanje jednostavnosti i snage središta kršćanstva samom egzistencijom; Sv. Mala Terezija – neobično jednostavna naučiteljica Crkve - „Mali put“.
11. Susret s kršćanstvom polazeći od središnjosti ljubavi V: bl. Terezija iz Kalkute – kršćanstvo na djelu.
12. Susret s kršćanstvom polazeći od središnjosti ljubavi VI: Bl. Ivan Pavao II. – kršćanstvo kao okosnica civilizacije. „Samo je ljubav vjerodostojna“ – rekapitulacija II. dijela.
13. Temeljni stav i sadržaj kršćanskoga Creda I: Čin i sadržaj vjere u Boga Oca; slika o Bogu.
14. Temeljni stav i sadržaj kršćanskoga Creda II: Vjerujem u Isusa Krista, Duha Svetoga, Svetu Crkvu...
15. Zaključci: vjerodostojnost kršćanske opcije; lex celebrandi, orandi et vivendi. Objašnjenje liturgije u susretu sa stvarnim liturgijskim događajem.